Primus graveity MF Stove


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie heeft ervaring met de nieuwe primus,heb pas een gekocht.
Vind dat de vlam bij voorverwarmen erg hoog is. wie heeft voor mij tips om dit te voorkomen.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hi Rudie,

Ik heb geen ervaring met specifiek deze brander, wel met een aantal vergelijkbare, benzine, petroleum en multifuel branders. Er zijn een aantal reguliere redenen waarom dit soort branders tijdens of vlak na voorverwarmen hoge vlammen geeft. Om je van goed advies te kunnen voorzien, zou ik wel graag even precies willen weten hoe en met voor brandstof je voorverwarmd en wat voor kleur die grote vlammen hebben.

MVG

Rolf Kerkhof Mogot
 
Als je met Coleman Fuel voorverwarmt kan het best zijn dat die vlammen redelijk hoog zijn. Dat spul is nu eenmaal erg licht ontvlambaar.

Een oplossing kan zijn om voortaan voor te verwarmen met branderpasta. Da's een stuk makkelijker.

Groeten,
Joris
 
Rolf,
Ik gebruik coleman fuel, de vlam is gelig verder is het een goede brander nadeel is als je voor verwarmt de grote vlam.
 
Hi,

die grote vlam dat klopt, je steekt de brander op een wat onorthodoxe manier aan, zelf doe ik het met mijn whisperlite ook zo. De meeste andere menschen die ik ken gebruiken idd brandpasta voor het voor verwarmen......

Idd niet iedeaal voor in de tent...

Bas
 
Hi Rudie,

In principe kunnen die gele vlammen van twee verschillende bronnen komen, kijk eens of je dat kan uitvogelen.

Mogelijkheid een, de coleman fuel die je gebruikt om voor te verwarmen, verbrand in principe alsof je die in een open schaaltje brand, minder brandstof gebruiken om voor teverwarmen, of spiritus gebruiken of een branderpasta om voor te verwarmen, kan dit oplossen. In principe heb je maar een klein beetje nodig, alleen om de regultor pijp heet te maken.

Mogelijkheid twee is dat om de een of andere reden er al brandstof door de brandstofleiding en sproeier komt terwijl je nog aan het voorverwarmen bent. Deze brandstof staat onderdruk, en omdat ze niet of niet volledig vergast, de regulator is immers nog niet heet, en komt als vloeistof in de branderkop. Gevolg is grote hoge gele vlammen. Oorzaken kunen zijn:

- nadat je de voorverwarm brandstof in of op de branderkop hebt laten lopen draai de brandstof kraan niet dicht. Oplossing goed dichtdraaien, en pas weer open draaien als voorverwarm brandstof bijna op is.

- je draait brandstof toevoer te vroeg open, oplossing langer voorverwarmen

- Druk in brandstof fles is te hoog, probeer brander de volgende keer met iets minder druk in de fles op te starten.

- mogelijke oorzaak kan ook zijn, dat brandstof kraantje lekt, of ergens een O-ring. Zou niet mogen met een nieuwe brander maar kan toch gebeuren. Dit kun je testen door de brander koud goed op druk te brengen, en met gesloten brandstof toevoer enige tijd te laten staan. Paar uur , en dan te kijken of je in branderkop natte brandstof sporen kan vinden.

Als dit allemaal niet helpt zou ik eeven teruggaan met de bardner naar de winkel en het daar laten zien, wellicht zijn er nog meer specifieke problemen, en is er echt iets mis met de brander. Nu kun je nog wat met garantie doen.

Succes

Rolf
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan