Provence (fiets-probleem)


Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Stekkie

Guest
[laatste wijziging op 13-02-03 om 19:03 door Rkoome (admin)]Hallo!

In augustus ben ik van plan om met een vriend de Mont Ventoux te (proberen) beklimmen. We zouden vanuit Brussel met de TGV reizen. Enigste probleem zijn de fietsen. Die moeten in een speciale verpakking zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? Suggesties?
Ook zijn suggesties mogelijk m.b.t. andere vervoersmiddelen...

Alvast bedankt,

Greetz, Stekkie (België)
 
Hallo,

Er zijn twee oplossingen (of eigenlijk 3) : Je pakt je fiets in, of je pakt m niet in.

Als je m niet inpakt, kun je al je fietstassen erop laten zitten, die moeten tenslotte ook mee, en voor de fiets betaal je toch wel. Ik vind het zelf altijd wel handig om in een keer de fiets met bagage en al uit de trein te halen. maar, met de fiets van 30 kilo de stations trap af.... x(

Als je m wilt inpakken, en de tassen apart wilt bewaren, kan dat op een goedkope en een dure manier. Goedkoop is naar de fietsenwinkel in de buurt gaan en vragen om een kartonnen doos waarin hij z'n fietsen vanuit de fabriek aangeleverd krijgt. Kost je niks, en hij is blij dat ie er vanaf is.
Een iets steviger oplossing is een fietstas, een soort overmaatse surfplank-zak, of, nog beter, een (nog duurdere) hard-case koffer waarin je fiets echt beschermd zit. Aangezien niemand kan zien dat er een fiets in die koffer zit, heb je dan misschien ook nog wel het geluk dat je niet hoeft te betalen voor het meenemen van je fiets.

Ik weet niet wat fietsen meenemen in de trein kost, maar ik zou gewoon opteren voor de bepakte fiets zo in de trein schuiven. Zo'n fietstas of koffer is, eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, waardeloos en moet je ergens stallen. Een voordeel is dat je bij krappe overstaptijden niet meerdere malen hoeft te lopen voor fiets en tassen, maar dat je alles, hoewel zwaar, in een keer meekrijgt.

Fiets ze! :D
Pieter
"Not all those who wander are lost" -J.R.R. Tolkien-
 
[laatste wijziging op 14-02-03 om 09:36]Hoi Stekkie,

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met de TGV juist vanwege die speciale verpakking. Ik neem aan dat een doos of een afsluitbare plastic hoes prima is, maar mijn probleem zijn de afmetingen. Het geheel mag niet groter zijn dan 120x90 cm en da's niet veel, zeker niet als je bagagedragers voor en achter hebt.
Ter indicatie: mijn fiets heeft een wielbasis (afstand tussen de punten waar banden de grond raken) van 106cm. Als ik mijn voorwiel eruit haal steekt mijn lowrider voor nog zo'n 10cm uit en aan de achterkant krijg je nog de halve diameter van een wiel erbij (14 inch = 35cm) kom ik op 151cm lengte. Achterwiel eruit haalt weinig uit ivm. lengte van de achterbagagedrager.
Het schijnt dat de ruimte die in de TGV beschikbaar is voor fietsen echt heel strak op die 120cm is gedimensioneerd, dus als het niet past heb je een probleem....

Alternatieven? De NMBS heeft een autotrein naar Zuid-Frankrijk. Die is natuurlijk ook toegangelijk voor mensen zonder auto en daar kan je ook je fiets mee meenemen. Hij rijdt vanuit Denderleeuw en Bressoux (bij Luik) naar o.a. Avignon.
We hadden vroeger (tot vorig jaar x() vanuit Nederland ook zoiets en dat beviel me erg goed...
Vliegen wordt moeilijk, er is geen vliegveld in de buurt waar iets landt dat groot genoeg is om fietsen mee te nemen.
Je heb ook nog fietsbussen, van die touringcars met aanhanger voor de fietsen. Heb ik vroeger wel gebruikt maar ik ben met 1.91m iets te lang voor dat soort grappen, hou er 3 dagen rugpijn aan over...
Tja, en je kan natuurlijk altijd met de auto; als je 's morgens op tijd vertrekt ben je voor het avondeten in Avignon :9


Succes!
Dennis
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan