Quilt advies

Hoi.

Sinds dit jaar ben ik een quilter 😉 en dat bevalt onwijs goed!

Ik heb nu een 6 graden quilt en merk dat de nachten langzaam aan frisjes beginnen te worden.

Daarom wil ik graag een quilt erbij kopen voor het najaar en vroege voorjaar. (tot nu toe was ik een zomer kampeerder van mei/juni tot augustus/september, maar ik wil dit gaan uitbreiden naar maart tot oktober/november en er staat ook een hiking vakantie in Schotland met wildkamperen op de planning voor eind september komend jaar).

Hierbij twijfel ik tussen een -6 of een -12 quilt.
De temperatuur aan de grond ligt natuurlijk altijd een stukje lager dan op neushoogte.

Wat zouden jullie in deze doen?
Ik neig naar de -12 omdat ik dan altijd goed zit, maar ben ook weer bang dat dit in de iets warmere nachten misschien weer tè warm gaat zijn.

Mag ik vragen naar jullie ervaringen hiermee?

Dank je wel.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ik ga ook voor -12
Behalve dat ik zelfs de comforttemperatuur zelden haal, is bij teveel warmte de quilt gewoon ff opslaan of een stukje laten zakken veel makkelijker dan bij een zak.
 
Een goede mat met een hoge isolatiewaarde is erg belangrijk bij lagere temperaturen. Investeren in bv een thermarest x therm is ook verstandig als toevoeging op een warme quilt.
 
Mijn matje zit wel goed.

Ik had dus inderdaad ook zoiets van ja een quilt sla je natuurlijk makkelijk ook even om als het toch net te warm is.

Als ik dan de -6 neem en de temperatuur zakt tot rond 0, wordt het misschien toch weer net krap aan.
 
Hoi.

Sinds dit jaar ben ik een quilter 😉 en dat bevalt onwijs goed!

Ik heb nu een 6 graden quilt en merk dat de nachten langzaam aan frisjes beginnen te worden.

Daarom wil ik graag een quilt erbij kopen voor het najaar en vroege voorjaar. (tot nu toe was ik een zomer kampeerder van mei/juni tot augustus/september, maar ik wil dit gaan uitbreiden naar maart tot oktober/november en er staat ook een hiking vakantie in Schotland met wildkamperen op de planning voor eind september komend jaar).

Hierbij twijfel ik tussen een -6 of een -12 quilt.
De temperatuur aan de grond ligt natuurlijk altijd een stukje lager dan op neushoogte.

Wat zouden jullie in deze doen?
Ik neig naar de -12 omdat ik dan altijd goed zit, maar ben ook weer bang dat dit in de iets warmere nachten misschien weer tè warm gaat zijn.

Mag ik vragen naar jullie ervaringen hiermee?

Dank je wel.
Als je al n donsjas hebt, zou je kunnen overwegen een donsbroek erbij. Dan heb je misschien al voldoende met je quilt die je al hebt?
 
Wat zouden jullie in deze doen?

Dat is echt zo persoonlijk dat ik zelf niet uit zou gaan van wat anderen doen. In mijn ervaring was een graad of tien onder de comfort temperatuur van mijn Nunatak quilt te doen, maar werd ik wel door de kou een paar keer wakker. Dus voor mij persoonlijk was dat de limiet. Aangezien je aangeeft niet echt in de winter te gaan kamperen lijkt een -12 quilt mij te warm en zou ik zelf voor de -6 gaan (aangenomen dat dat de comfort temperatuur is) en daarmee zou ik dus bij -12 wel de nacht doorkomen.
 
Dat is echt zo persoonlijk dat ik zelf niet uit zou gaan van wat anderen doen. In mijn ervaring was een graad of tien onder de comfort temperatuur van mijn Nunatak quilt te doen, maar werd ik wel door de kou een paar keer wakker. Dus voor mij persoonlijk was dat de limiet. Aangezien je aangeeft niet echt in de winter te gaan kamperen lijkt een -12 quilt mij te warm en zou ik zelf voor de -6 gaan (aangenomen dat dat de comfort temperatuur is) en daarmee zou ik dus bij -12 wel de nacht doorkomen.
Er zit een verschil tussen een goede nachtrust en de nacht door komen. Goede nachtrust is belangrijk voor het herstel. Dus gewicht/volume besparen op het doel de nacht door komen is een slechte keus voor het doorsnee hike gebueren. Ga je iets extreems doen dan kunnen andere keuzes een grotere rol spelen maar bedenk daarbij dat herstel dan minder optimaal is. Vergelijk het met regulier een normale trektocht maken versus een ultraloop doen 1 a 2 keer per jaar.
 
Er zit een verschil tussen een goede nachtrust en de nacht door komen. Goede nachtrust is belangrijk voor het herstel. Dus gewicht/volume besparen op het doel de nacht door komen is een slechte keus voor het doorsnee hike gebueren. Ga je iets extreems doen dan kunnen andere keuzes een grotere rol spelen maar bedenk daarbij dat herstel dan minder optimaal is. Vergelijk het met regulier een normale trektocht maken versus een ultraloop doen 1 a 2 keer per jaar.
Helemaal mee eens. Daarom verwoordde ik het ook zo: de nacht doorkomen. Comfortabel had ik het toen zeker niet. Maar het was toen toch maar een nachje dus wilde ik wel eens het limiet van mijn slaapsysteem ervaren. Maar bij een gemiddelde wandeltocht wil ik toch dat ik het comfortabel heb in mijn slaapsysteem.
 
Ik hou van mijn quilt (4°c comfort) maar bij vriestemperaturen gaat toch gewoon de zware winterslaapzak mee. Comfort van een goed nachtrust is dan inderdaad belangrijker dan gewicht.
Welke quilt had je overigens in gedachte?
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bovenaan