[RECENSIE] Wildkamperen (Luc Gesell)

Rkoome

Administrator
Forumleiding
Het boek Wildkamperen van Luc Gesell is één grote inspiratiebron voor iedereen die er wel eens aan gedacht heeft om een rugzak te pakken en de wijde wereld in te trekken om gewoon eens lekker onder de sterren te slapen. Praktische tips worden continu afgewisseld met de meest uiteenlopende inspirerende verhalen en ervaringen van andere reislustigen.

Veel inspirerende foto’s
Het eerste dat opvalt als je deze gids open slaat is het feit dat hij vol staat met inspirerende foto’s. Geen tekeningen over hoe je nou het beste je tent in het wild kunt opzetten, maar juist schitterende plaatjes van wildkampeerplekken verspreid over de hele wereld. Letterlijk van hoog in de bergen tot op het strand en dat in zo’n beetje alle continenten. En wat misschien nog wel het meest inspirerende aan die foto’s is, is het feit dat ze laten zien dat je ook met minder materiaal en het nodige improviseren de mooiste avonturen kunt beleven.

Praktische tips
Het boek is verdeel in verschillende thema’s, gericht op de verschillende manieren van wildkamperen. Denk daarbij niet alleen aan het rugzaktrekken, maar bijvoorbeeld ook rivierkamperen, weg met de motor of daktenten op een 4x4. In elk hoofdstuk worden steeds praktische tips gegeven, opnieuw voorzien van inspirerende foto’s om je te laten zien wat er zoal mogelijk is. De praktische tips worden overigens afgewisseld met enkele zeer handige Q & A (vraag en antwoord) stukken met een duidelijk kader waarin enkele basistips nog eens duidelijk worden herhaald.

Kampeerkronieken: de kersjes op de taart
Het mooiste aan het boek zijn naar mijn idee toch wel de kampeerkronieken. Denk hier bij aan interviews met ervaringsdeskundigen, maar ook gewoon opgeschreven ervaringen die je zeker zullen inspireren om zelf naar buiten te gaan. En het mooie is dat dit boek laat zien dat je dat ook prima kan op een avondje in het weekend of doordeweeks kunt doen, simpelweg omdat het opsnuiven van frisse lucht en slapen onder de sterren op nagenoeg elke plek op aarde wel een bijzondere ervaring is.

Conclusie: 256 pagina’s aan pure inspiratie
Wildkamperen heeft voor velen een magische aantrekkingskracht en ik denk dat Luc Gesell er goed in is geslaagd om de reden van die aantrekkingskracht in een boek samen te vatten. Het boek inspireert direct, niet alleen met de foto’s maar ook met de handige tips en heerlijke ervaringen die je kunt lezen. Een absolute aanrader voor eenieder die van de buitenlucht houdt.

Praktische details:
Wildkamperen
Luc Gesell
256 pagina's
EURO 24,99
ISBN 9789018047627
Uitgeverij ANWB
Verkrijgbaar in de ANWB-winkels en via de anwb.nl

Laatst bewerkt:
Hier ook al een enthousiaste lezer ;)

Wat een ontzettend leuk boek! Heel gevarieerd met alle mogelijke kampeerplekjes, van glampingtenten op campgrounds in amerikaanse nationale parken tot hangen tegen een verticale rotswand, in de sneeuw aan de poolcirkel of op het strand. In de mooiste gebieden van de wereld, van US tot Scandinavië, van Patagonië tot Himalaya. Tijdens wandel- en klimtochten en expedities, en tochten per fiets, kayak, motor, landrover of camper (godzijdank geen caravan te zien ;) )

Met veel prachtige lekkermakende foto's van de kampplekjes, een paar persoonlijke verhalen over beleving en wat hoofdstukjes met praktische tips, over tenten, vuur, kampkoffie en over kamperen met honden en kinderen.

Het ultieme cadeau om de winter door te komen, voor jezelf of iemand anders.

Uit de eerste post hierover.
Marla