RIP Brander

  • Onderwerp starter droevige Jaap
  • Startdatum

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

droevige Jaap

Guest
Helaas,

Na 16 jaar trouw gebruik is afgelopen weekend mijn Coleman Peak400A brander (degene met twee handeldtjes, een rode voor aan/uit en een zwarte voor hoog/laag; veel fijner dan de peak1 met slechts een handel) door de civil aviation administration Finland ingenomen.
Hij had diverse vliegmaatschappijen overleefd, maar kon kennelijk de goedkeuring van Finnair niet passeren en is bij de bagage afhandeling uit mijn rugzak gevist.

Mijn aparte brandstof fles (ook 16 jaar oud) heeft de reis wel overleefd. Hij moet nu zonder zijn broertje door het leven.

snik, snik
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Jaap,

Ik voel met je mee... maar je hebt aan de andere kant ook geluk als dat 'alles' is. Voor hetzelfde geldt hadden ze je bij het vliegveld er persoonlijk uitgepikt om je de rekening (boete) te presenteren van het meenemen van een brander. Naar wat ik heb begrepen kun je van dat geldt meerdere branders kopen :)

Raymond
- zelf al enkele keren geluk gehad met z'n brander, maar neemt tegenwoordig het risico niet meer.
 
Zo dan, dat wist ik ook niet, van die boete....

Maar dan rijst bij mij de vraag, hoe neem je het ding dan mee zonder het risico te lopen dattie afgepakt wordt? Tuurlijk maken wij het ding grondig schoon en reukvrij voor ie het vliegtuig in gaat. Toch zijn ook wij al een keer de klos geweest, geen boete gehad gelukkig.

Groetsels
Petra
 
Kijk, zo'n luchtvaartmaatschappij redeneert als volgt: door het meenemen van een (niet schone!!) brander breng jij de gehele bezetting van het vliegtuig en het vliegtuig zelf in gevaar. Een boete kan volgens hen dus niet hoog genoeg zijn.

Je brander moet (voor zover ik begrepen heb) volledig reukvrij zijn. Dat is nauwlijks te doen en dat weten ze ook. Een goede oplossing is, als dat kan, je brander in onderdelen uiteen te nemen. Niet alleen is hij dan gemakkelijker schoon te maken, maar ook is hij dan gemakkelijker te inspecteren (waarop de kans dat hij doorgaat vele malen groter is).

Raymond
 
Hi Raymond,

Geen brander meenemen maakt het wel lastiger om op vakantie te gaan. Helaas verhuren ze op de meeste vliegvelden nog steeds geen branders. Als je, zoals ik, in maart een weekje gaat hiken in Finland, wordt de organisatie steeds lastiger.
Ik huur nu al ski's, sneeuwschoenen, pulka's. Moet dit dus nu gaan uitbreiden naar branders, brandstof flessen. Afgelopen vakantie heeft een deel van de groep al slaapzakken gehuurd. What's next?

Compleet huren van ale uitrusting? begint bijna op een verzorgde reis te lijken. Bah.

groetjes, Jaap
 
Jaap,

Begrijp me niet verkeerd: tuurlijk hoef je dat spul niet te huren. Je moet gewoon zorgen dat de brander echt helemaal als nieuw is. Dat dat bijna zelden lukt is iets dat sommige mensen op de luchthavens (willen) begrijpen, anderen niet.

Feit blijft echter dat (helaas) sommige vakantie-gangers de brander gewoon ongewassen (en zelfs met benzine-resten!) in de rugzak stoppen en er het beste van hopen. Dat die regels er voor een bepaalde reden zijn schijnen die mensen niet te begrijpen :(

Tuurlijk is het lullig als je brander er uit wordt gepikt, maar als hij goed schoon is heeft zo'n luchtvaartmaatschappij geen poot om op te staan om 'm er uit te halen. Wordt hij er toch uit gehaald, dan zal dat vast en zeker met een reden zijn. Toch?

Raymond
 
RE: transport van flares?

Zonde van die brander. Waarom bieden die vliegmaatschappijen geen speciale luchtdichte cilinders aan waarin je ze kunt vervoeren? Dat zou het leven van een hoop kampeerders een stuk makkelijker maken.

Hoe doen jullie dat met het transport van flares? Ik heb ze (alweer een paar jaar geleden) een paar keer meegenomen in het vliegtuig. Toen stopte ik ze in de pannen met als argument dat ze daar niet kapot kunnen stoten en kunnen ontploffen. Verder hebben ze daar weinig zuurstof en zijn dus snel uit als ze zouden branden. Geen problemen mee gehad.

Off-topic:
Het enige dat bij mij ooit problemen gaf bij de douane was een aluminiumzakje met aardappelpureepoeder. Dat was met een mes open gesneden en vervolgens niet-dichtgeplakt weer in mijn tas gestopt :-(.

Groeten,

Linda
 
Onlangs zelf op het NKBV prikbord gelezen dat er iemand met volle brandstoffles in z'n rugzak, gewoon het vliegtuig op stapte. Tja dat moet je dus niet doen.
Overigens ben ik het niet helemaal eens met het statement dat als je brander volledig schoon is, ze geen poot hebben om op te staan. Daarvoor moet je eigenlijk een blik kunnen werpen in het zogenaamde Dangerous Goods Regulation boek dat elk jaar opnieuw wordt uitgegeven door de IATA. Dat boek beschrijft nauwgezet wat wordt verstaan met gevaarlijke goederen, hoe ze te behandelen, enz... Het is op deze handleiding dat luchtvaartmaatschappijen zich baseren.
Zo blijkt dat pas in de 44ste uitgave van dit boek, dat van toepassing is sinds 1 januari 2003, kampeerbranders mogen worden meegenomen op het vliegtuig, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. De precieze aanvulling heb ik even hieronder geplakt:



Significant Changes to the 44th Edition (2003) IATA Dangerous Goods Regulations

The following is an indication of the significant changes that will appear in the 44th Edition of the IATA Dangerous Goods Regulations effective 1 January 2003. The changes are as a result of changes to the United Nations Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, the ICAO Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air and industry recommendations.

....

Section 2 - Limitations
Three new items have been added to the list of articles and substances acceptable for carriage by passengers and crew (Section 2.3 and Table 2.3.A). These are:
With operator approval in checked baggage only
" Liquid fuelled camping stoves - Provided that steps have been taken to nullify the hazard by draining and air-drying the fuel container, or rinsing the fuel container with cooking oil to raise the flash point, then wrapping the fuel container in absorbent material and placed in a polyethylene or equivalent bag. Where the liquid-fuelled camping stove is prepared in this manner it can be classified as non-hazardous.

...



Zoals je kan lezen kan je dus inderdaad een aantal zaken ondernemen, omdat de brander vluchtlegaal te maken. OK, probleem opgelost denk je misschien. MAAR, het belangrijkste staat erboven nl. "With operator approval in checked baggage only". Anders gezegd, het is uiteindelijk altijd de luchtvaartmaatschappij die beslist of dat ding ook echt meekan. Je mag uiteindelijk mooi alle aanbevelingen die hierboven staan, hebben opgevolgd, maar de maatschappij nee zegt, sta je dus nergens. Je kan altijd proberen het Dangerous Goods Regulation boek mee te zeulen, om dan toch enig gewicht in de schaal te kunnen werpen indien nodig. Kost maar $110.

Wat ik persoonlijk een interessant idee vind, is het gebruik van een sonicator zoals bv bij Zwerfkei. Dat is dus een ultrasoon trilbad waarin de brander volledig kan worden gereinigd. Als ze nu gewoon eens op de luchthaven zo'n ding zouden hebben waar je dan tegen een kleine vergoeding je brander een ultieme reinigingsbeurt kan geven. Ter bewijs krijg je dan een certificaatje dat je gewoon hoeft voor te leggen aan de maatschappij (en de maatschappijen verklaren zich uiteraard akkoord dat een sonicatorbehandeling OK is). Zou dat niet iets zijn?
 
RE: transport van flares?

Wat ze vaak niet zien is een brander in je pannenset. Kun je opvoeren als pannenset en onder de X-ray (oid hoe zo'n ding maar heet) zien we alleen je pannenset. (Trainga brander principe). Niet alle branders passen in alle pannen maar het is de moeite waard om zo wat bij elkaar te zoeken. Overigens is mijn ervaring dat er alleen in vliegtuigen gecontroleerd word. Dus met de bus gaan is ook nog een optie binnen Europa. (zelfs volle brandstofflessen meegenomen)
 
RE: transport van flares?

Hoe doen jullie dat met het transport van flares? Ik heb ze (alweer een paar jaar geleden) een paar keer meegenomen in het vliegtuig. Toen stopte ik ze in de pannen met als argument dat ze daar niet kapot kunnen stoten en kunnen ontploffen. Verder hebben ze daar weinig zuurstof en zijn dus snel uit als ze zouden branden. Geen problemen mee gehad.


Ik hoop nooit bij jou in een vliegtuig te komen zitten...Levensgevaarlijk om zo te denken, die regels zijn er echt niet voor niets.
Rob




Deze verrekijker vergroot 8 x vertelde de verkoper.
Zal ik je eens wat vertellen?
Ik heb er gisteren voor de negende keer doorheen gekeken en hij doet het gewoon nog!

Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
>Tuurlijk is het lullig als je brander er uit wordt gepikt,
>maar als hij goed schoon is heeft zo'n luchtvaartmaatschappij
>geen poot om op te staan om 'm er uit te halen.

Dus wel. Onze brander was goed schoon en de flessen idem (zeepsoppie en gedroogt met de hotelfohn en daarna nog es een nachtje open laten staan). Toch blijf je altij de benzinelucht heel licht ruiken.
Dit gaf de betreffende piegum in Alaska (I know, t is de VS) reden tot lichtelijke paniek. Nu moet ik erbij zeggen dat ze al lichtelijk geiiriteerd was vanwege het slotje op de flightbag. Wij zijn inderdaad heftig gaan protesteren en hebben de chef erbij laten halen. Deze wist ons te vertellen dat eenmaal geconfisceerd betekende dat je het niet meer terugkrijgt en dat hetgene wat ze confisceren helemaal hun keuze is. Als ze dus Carl zijn sokken hadden geconfisceerd (iets aannemelijker vanwege ontploffingsgevaar na 8 dagen in rubberlaarzen ;) ) dan hadden we nog hoog en laag kunnen springen, maar we hadden ze niet terug gehad......

Maw de persoon in kwestie kan doen wattie wil, als wij op het punt staan ons vliegtuig te missen doordat ze ruim anderhalf uur met onze rugzakken bezig zijn, dan laten we het spul achter........ Misschien kun je je dan achteraf nog op de regeltjes verhalen en het spul terug eisen ofzo.

Mensen die wel spul meenemen wat niet mag: bij deze bedankt! waarschijnlijk is de controle hierdoor zo scherp en in deze gevallen terecht.

Groetsels
Petra
-de seamseal is ook geconfisceerd...... nooit geweten dat dat ontploffingsgevaarlijk was....
-wil ook liever niet bij Linda in het vliegtuig......
 
RE: transport van flares?

Linda,

Volgens mij heb je 'mazzel' gehad. Ik denk namelijk niet dat je bij het meenemen van flares er met een boete vanaf komt. Het is aannemelijker dat ze je persoonlijk uit je vliegtuigstoel komen halen en arresteren. Althans.. dat lijkt mij het meest logische antwoord op zoiets :-(

Raymond
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan