Rugzak om te trainen!


Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Allemaal,

Momenteel is mijn rugzak ingepakt voor de vakantie.
Inclusief de tent, de slaapzak, de veel-te-dure icebreaker etc...
Allemaal 'leuk' opgepropt, gestampt, gerold etc om netjes in de rugzak te passen... Goed is dit niet voor het materiaal, maar ik wil wél trainen.
Een paar keer per week loop ik twee uurtjes in de avond en dit wil ik graag met bepakking doen. Nu bedacht ik mij dat er hier ongetwijfeld een hoop hikers in training rondlopen! Hoe doen jullie dit? Een grote zak aarde van 20kg in de rugzak stoppen lijkt mij niet handig, gezien de verdeling van het gewicht. Maar wat/hoe dan wel..? Ik kan natuurlijk alles in de rugzak proppen, maar misschien zijn er wat tips waar ik nog niet aan heb gedacht :)

Jerry
(die zichzelf wel een beetje voor schut vind lopen met zo'n grote rugzak op zijn rug, als hij voor het stoplicht staat..).
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Jerry, ik trainde vroeger met een klein 30 liter rugzakje van Defensie, onverslijtbaar en beresterk.
Die vulde ik met 1,5 liter petflessen met water.
En dan maar lopen/rennen.
1 fles water is 1,5 kilo, met 7 flessen kom je inclusief flessen en rugzak op zo'n 12, 13 kilo.
Wordt het allemaal te zwaar dan giet je een of meerdere flessen leeg.
 
Ik training eigenlijk helemaal niet en doe buiten hiken ook niet aan andere sporten of in een stoffige sportschool. Ik ga wel regelmatig een weekendje in Nederland of buitenland lopen o.a. met de hiking-site. Merk bijvoorbeeld wel toen ik tien dagen in Wales had rond getrokken ik het weekend erop heel makkelijk door de bergen in de Vogezen liep. Komt er dus op neer dat voor mij de ene hike de training is voor de andere hike.
 
Je houdt je tijdens het trainen niet bezig met de gewichtsverdeling?
Het leek mij handig om de echte situatie zo realistisch mogelijk te benaderen. Maar iedere keer dat gestamp op die tent en slaapzak zit me toch niet helemaal lekker.. Flessen zijn wel een goed idee, maar de verdeling wordt wel erg raar (helemaal in mijn grotere rugzak).
 
Ja maar je hoeft niet meteen ver, hier in Nederland heb je ook mooie plekken om een weekendje rond te lopen. Heeft ook als voordeel dat je ook je materiaal meteen test.
 
>Ja maar je hoeft niet meteen ver, hier in Nederland heb je
>ook mooie plekken om een weekendje rond te lopen. Heeft ook
>als voordeel dat je ook je materiaal meteen test.

Absoluut!!!
Dat zie ik tevens als trainen :)
Maar dit hoeft niet altijd met de dure bepakking, ik zoek daar een alternatief voor. Het lijkt mij niet goed om de spullen zoals tent en slaapzak twee maanden in de rugzak te laten zitten, maar ik hoor heel graag dat ik ongelijk heb! (op dit punt ;-) ).
 
Het lijkt mij niet goed om de spullen
zoals tent en slaapzak twee maanden in de rugzak te laten
zitten, maar ik hoor heel graag dat ik ongelijk heb! (op dit
punt ;-) ).


Je hebt gelijk.
 
Ik gebruik ook de "methode Rob", met flessen water. Zorg dat de flessen tegen het rugpand aan zitten en vul de rest op met wat (oude) handdoeken om te voorkomen dat de flessen alle kanten op vallen... Verder dan dat gaat de gewichtsverdeling niet...

Groetjes,
Dennis
 
Met een training probeer je altijd de realiteit te benaderen. Daarom zijn waterflessen niet zo goed, je rug vindt het niet lekker en je krijgt een te hoge plaatselijke belasting in de rugzak.
Dan is het beter om de rugzak te vullen met pakzakjes of eventueel kussenslopen die volgepropt zijn met kleding, (oude) handdoeken of desnoods lompen. Eigenlijk is alles goed, als je maar in de buurt komt van volume en gewicht van tent, slaapzak enz.
Vergeet daarna vooral niet om de bandjes van de rugzak goed aan te trekken teneinde ongewenste torsie(slingering) en instabiliteit tijdens het dragen te voorkomen. En nu maar kilometers maken!
Succes gewenst!
Boelo
 
Ik ben het een beetje met Boelo eens maar je zult toch wat lompe gewichtsblokken tussen het relatieve lichtere spul moeten proppen. Anders kom je gewoonweg niet aan het gewicht van je standaard zak. Harde voorwerpen zitten idd niet altijd even lekker in de zak tegen je rugpand. Maar iest wat rond is zoals een brandstoffles of een petfles valt wel mee hoor. Je kan het perfectioneren door zandzakjes zand te maken voor het gewicht.

De zwaardere spullen zoals tent, kookgerei en extra watervoorraad e.d. zit meestal achter tegen het rugpand aan en bij voorkeur zo hoog mogelijk zodat het zwaartepunt van de zak zoveel mogelijk richting de plek tussen je schouderbladen komt. Deze spullen kan je gewoon vervangen door waterzakken, petflessen of wat ik altijd deed soepblikken (zijn compacter en zwaarder). Daar kon ik wat meer van meenemen.

Probeer rustig aan te trainen, benader eerst je standaard gewicht van je echte gevulde zak. Als dat goed gaat, ga dan het gewicht opvoeren met meer water of whatever veel weegt. Je moet er namelijk vanuit gaan dat je:
a) in heuvels/bergen zwaarder loopt dus meer kracht in je benen moet hebben
b) Je wel eens wat meer eten mee moet sjouwen als je even een paar dagen geen bevoorrading hebt.
c) Als je gaat wildkamperen dan heb je aan het eind van de wandeldag meer water nodig het kan dan zijn dat je wel eens een paar uur met 4 a 5 liter water extra moet sjouwen.

Wat ook goed helpt is de sportschool, daar uitleggen wat je gaat doen en dat je de spieren die je daarvoor nodig hebt wil trainen. Dan kunnen ze wel een goed advies geven wat je alemaal voor oefeningen kunt doen.
 
Elke week 2 a 3 keer een rondje joggen doet ook wonderen. Je bent dan ook lekker buiten, je traint vooral de beenspieren en je uithoudingsvermogen zal snel veel groter worden. Een ander groot voordeel is dat door het joggen je gewrichten meer belasting kunnen hebben. Vooral wanneer je heuvel/berg af loopt komt het gewicht van de bepakking nogal op je knieen aan. Sinds ik regelmatig jog heb ik hier geen last meer van.

Ik moet er wel bij vertellen dat wanneer je met bepakking loopt, toch altijd nog enkele andere spiergroepen gebruikt. Althans meer gebruikt dan wanneer je gaat joggen. Af en toe met bepakking trainen kan dus ook zeker geen kwaad.
 
Bedankt allemaal! :)
Interessant om te horen hoe andere trainen voor een trektocht.
De waterflessen ga ik ook proberen!

Jerry
 
En ook voor ons het proberen waard! Trainen met de dagrugzak doen we al, maar wet moeten nu toch ook wel eens gaan oefenen met onze grote trekkingrugzakken.

De kampeerwinkel bij ons gebruikte kleine zakken gevuld met zand, op deze manier ook goed te verdelen (zo ervaarde ik dat althans);-)
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan