Schotland

Vind ik geen verstandige route als je moeite hebt met navigeren. Je loopt een groot deel door een gebied waar je geen mens en gebouw tegen komt.

Kaart en kompas gebruik is niet ingewikkeld. Gewoon gaan oefenen. En bij voorkeur iemand wat uitleg laten geven over schieten en positie bepalen. Op deze site staat een basiscursus.
Als je het hebt over de aansluiting op de Cape Wrath trail kan ik je volgen. Maar de Affric Kintail is sinds enkele jaren volledig bewegwijzerd, loopt de eerste dagen over brede paden naast de Lochs en nadien over weliswaar smallere maar nog steeds duidelijke paden. Ik heb er mijn kaart of GPS geen enkele keer moeten gebruiken. Je moet moeite doen om verloren te lopen (tenzij het gesneeuwd heeft natuurlijk) Is inderdaad redelijk desolaat, maar dat was ook de vraag van Daan.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ok, even een poging doen: dit topic is inmiddels al 2 jaar buiten gebruik, maar voordat ik bij het aanmaken van een nieuw topic het verwijt krijg beter te hebben moeten zoeken, plak ik het hier lekker bij aan (onder meer ook omdat er al best veel geschreven is hier, wat mij prima bruikbaar lijkt ;) ) Excuses als ik toch iemand voor de borst stoot.

Ik ben van plan om mettertijd de CWT te gaan lopen. Ik ben geen vreemde in Schotland en ken het weer en terrein vrij goed, maar tochten van dit kaliber zijn wel nieuw voor me en ik ben begonnen aan het opwerken middels een aanpak die ik hier verder niet toe ga lichten omdat het weinig te maken heeft met mijn uiteindelijke vraag..

Hoe meer ik er in duik tijdens de voorverkenning, hoe vaker ik de opmerking voorbij zie komen van ervaren wandelaars dat goretex schoeisel geen goed idee is daarginds vanwege de extreme wet & dampy conditions. Kan ik me wat bij voorstellen want als goretex eenmaal echt doorweekt is gaan je voeten er aan geloven. Ik ga ervan uit dat het vroeg of laat toch wel raak zal zijn, maar iedere dag later is er een gewonnen..
Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ervaring met/weten jullie een goed alternatief hiervoor? Of een aanpak die problemen een poosje kan uitstellen?

Ik loop fantastisch op goretex en heb tot nu toe de echte problemen kunnen voorkomen, maar voordat ik ga investeren in ander goed schoeisel ben ik wel heel benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit gebied..
 
wat ik nu ga vertellen heb ik al eerder gezegd. Er is teveel vrees voor natte voeten. Eenmaal je het gegeven hebt geaccepteerd dat natte voeten zo erg nog niet zijn, dan gaat er een wereld open (zo was het alvast voor mij maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn).
Ik loop de laatste jaren met trailrunners zonder gtx (roclite 315). Afhankelijk van de temperatuur is dat met liners, gecombineerd met dikke wollen sokken (die nat, ook nog enigzins isoleren); Als het echt kouder wordt draag ik neopreensokken. Lichte vriestemperaturen is nog net te harden wanneer ik in beweging blijf. Mijn schoenen zijn ook veel te groot gekocht om genoeg ruimte te hebben voor al die lagen en om de 'isolatiedikte' zo groot mogelijk te houden. eenmaal op de kampplaats gebruik ik wanneer ik wat langer buiten blijf een combinatie van plastiek zakjes en droge sokken / of ik kruip in mijn slaapzak. Ik gebruik de nacht om de huid van mijn voeten terug droog te krijgen/draag dan dikke wollen sokken in de slaapzak. CWT heb ik jaren geleden gelopen. Toen nog in de klassieke stijl. Volgende filmpje van een van onze laatste tochten toont iets van de vrijheid die ik ervaren heb door je niets aan te trekken van nattigheid en gewoon door stappen, water of geen water.
nog wat leesvoer:
 
Groot Schotlandfan hier, maar wel altijd op waterdichte schoenen. Gewoon lekker ouderwets, hoge en relatief zware trekkingboots. Vroeger GTX, nu verknocht aan PU-outdry membranen. Werken prima ook bij kleinere drukverschillen in graden celcius/luchtvochtigheid.
Daarnaast is het aloude tweede paar droge sokken gemeengoed, het tweede paar binnenzooltjes wordt nog wel eens met gefronste wenkbrauwen ontvangen. Toch ben ik er groot voorstander van: extra paartje binnenzooltjes in de zijkant van je rugtas (UL'ers: lees en huiver....) en bij doorweekte schoenen: 's nachts de schoen luchten met de binnenzooltjes er uit, overdag je nieuwe binnenzooltjes en je nieuwe sokken er in/aan. Mij krijg je niet aan de UL trailrunners, zo lang ik het op deze manier prima comfortabel vindt. Ik wil namelijk ook stijgijzers kunnen dragen, ik wil treetjes kunnen schoppen, ik wil niet elke steen onder mijn zoel voelen, ik houd van het wollige gevoel van een goed gevulde trekkingboot, etc.
 
Ok, even een poging doen: dit topic is inmiddels al 2 jaar buiten gebruik, maar voordat ik bij het aanmaken van een nieuw topic het verwijt krijg beter te hebben moeten zoeken, plak ik het hier lekker bij aan (onder meer ook omdat er al best veel geschreven is hier, wat mij prima bruikbaar lijkt ;) ) Excuses als ik toch iemand voor de borst stoot.

Ik ben van plan om mettertijd de CWT te gaan lopen. Ik ben geen vreemde in Schotland en ken het weer en terrein vrij goed, maar tochten van dit kaliber zijn wel nieuw voor me en ik ben begonnen aan het opwerken middels een aanpak die ik hier verder niet toe ga lichten omdat het weinig te maken heeft met mijn uiteindelijke vraag..

Hoe meer ik er in duik tijdens de voorverkenning, hoe vaker ik de opmerking voorbij zie komen van ervaren wandelaars dat goretex schoeisel geen goed idee is daarginds vanwege de extreme wet & dampy conditions. Kan ik me wat bij voorstellen want als goretex eenmaal echt doorweekt is gaan je voeten er aan geloven. Ik ga ervan uit dat het vroeg of laat toch wel raak zal zijn, maar iedere dag later is er een gewonnen..
Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ervaring met/weten jullie een goed alternatief hiervoor? Of een aanpak die problemen een poosje kan uitstellen?

Ik loop fantastisch op goretex en heb tot nu toe de echte problemen kunnen voorkomen, maar voordat ik ga investeren in ander goed schoeisel ben ik wel heel benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit gebied..
Hoi. Ik heb uiteindelijk een aantal weken in non-GTX trailrunners gelopen in de bergen. De oplossing: natte voeten accepteren. Het maakt mij echt niet uit of mijn voeten nat of droog zijn. Zolang ik loop, zijn mijn voeten warm; ook nadat ik koude rivieren waadt. Als extra pluspunt: bij het waden loop ik gewoon de rivier in, ik hoef geen schoenen uit/aan te doen!

Zolang ik mijn voeten in de nacht kan drogen (ik heb altijd droge slaapsokken en een bandana om mijn voeten mee te drogen), is het voor mij althans helemaal prima. Ben het geheel met Ivo eens.

Als voetnoot: mijn vriendin heeft het ook eens gedaan tijdens een gezamenlijke wandeltocht, en die miste haar GTX schoenen enorm. Waar het voor mij werkelijk niets uitmaakt en ik vrolijk de rivier in loop of door beekjes heen ga, is dat voor haar helemaal niet fijn. Dus het is echt afhankelijk van smaak, lijkt mij. Ik zou zeggen, probeer het eens een aantal dagen, loop rivieren/beekjes door en kijk hoe het voelt om te wandelen met natte voeten.
 
Laatst bewerkt:
@Ivo
Dank je! Dat zijn ook interessante stukken om te lezen/zien. Food for thought.

@Northern Pinnacle
Precies, dat is dus ook een klein beetje de vraag waar ik mee worstel: ben ik bereid om het comfort en de bescherming van de schoenen die ik ken op te geven voor iets dat lichter is en veel sneller droogt (als het weer dat toelaat). Ik voel af en toe nog wel eens een stevige klap hier en daar en dan ben ik er toch echt wel blij mee.. Het voelt ook lekker stevig.

@DaanHike
Thanks voor de input (en de voetnoot ) Dit is ook een beetje het gene dat mij aan het denken heeft gezet: De CWT heeft zo ontzettend veel stroompjes en natte gebieden dat ik er niet op zit te wachten om iedere doorsteek de boel aan en uit te trekken. Waar ik dan wel weer tegenop zie zijn dingen als evt. wrijvingsschade of bijvoorbeeld enkels ergens tegenaan stoten. Daar heb ik met lage schoenen veel eerder last van dan met grote wandelschoenen. Jij niet?

Bedankt voor jullie vlotte reacties! Leuk ook dat het drie verschillende benaderingen zijn. Zoveel mensen zoveel wensen..
Ik kan weer even verder malen :)
 
@Ivo
Dank je! Dat zijn ook interessante stukken om te lezen/zien. Food for thought.

@Northern Pinnacle
Precies, dat is dus ook een klein beetje de vraag waar ik mee worstel: ben ik bereid om het comfort en de bescherming van de schoenen die ik ken op te geven voor iets dat lichter is en veel sneller droogt (als het weer dat toelaat). Ik voel af en toe nog wel eens een stevige klap hier en daar en dan ben ik er toch echt wel blij mee.. Het voelt ook lekker stevig.

@DaanHike
Thanks voor de input (en de voetnoot ) Dit is ook een beetje het gene dat mij aan het denken heeft gezet: De CWT heeft zo ontzettend veel stroompjes en natte gebieden dat ik er niet op zit te wachten om iedere doorsteek de boel aan en uit te trekken. Waar ik dan wel weer tegenop zie zijn dingen als evt. wrijvingsschade of bijvoorbeeld enkels ergens tegenaan stoten. Daar heb ik met lage schoenen veel eerder last van dan met grote wandelschoenen. Jij niet?

Bedankt voor jullie vlotte reacties! Leuk ook dat het drie verschillende benaderingen zijn. Zoveel mensen zoveel wensen..
Ik kan weer even verder malen :)
Ik zou niet te lang malen, ik zou gewoon snel eens uitproberen. Niet in Schotland, maar zoek eens in NL of BE een taaie tocht en banjer expres twee dagen op rij met volle bepakking door elke plas en sloot die je tegenkomt. Op je trailrunners bedoel ik dan. Dan weet je snel genoeg of dat een interessante aanpak voor jou in Alba gaat zijn.
 
Het scheelt ook hoeveel gewicht je op je rug meezeult. Een dagwandeling doe ik rustig met natte voeten, bij meerdaagse met een rugzak van +10kg geef ik de voorkeur aan hoge, waterdichte schoenen. Het lukt me aardig goed de laatste jaren om mijn voeten droog te houden. Voor langere tochten behandel ik ruim van te voren m'n voeten met kamferspiritus of creme (zijn ook topics van).

Je kan het voor jezelf makkelijk testen. Wel onder de juiste omstandigheden, het is zonde om er halverwege een lange tocht achter te komen dat andere schoenen voor jou beter waren geweest.
 
Persoonlijk loop ik heel fijn op trailrunners of gewone hardloopschoenen en heb weinig last van lopen op natte voeten. Maar bij mijn TGO Challenge van 2008 had ik wel bijna twee weken lang natte voeten en dat had ook tot gevolg dat er op de voeten wat huid los liet. Voor lange tijd natte voeten is zeker niet zonder risico, met uiteindelijk zelfs kans op infecties.
Lees dit maar eens:


Eins
 
@DaanHike
Thanks voor de input (en de voetnoot ) Dit is ook een beetje het gene dat mij aan het denken heeft gezet: De CWT heeft zo ontzettend veel stroompjes en natte gebieden dat ik er niet op zit te wachten om iedere doorsteek de boel aan en uit te trekken. Waar ik dan wel weer tegenop zie zijn dingen als evt. wrijvingsschade of bijvoorbeeld enkels ergens tegenaan stoten. Daar heb ik met lage schoenen veel eerder last van dan met grote wandelschoenen. Jij niet?

Bedankt voor jullie vlotte reacties! Leuk ook dat het drie verschillende benaderingen zijn. Zoveel mensen zoveel wensen..
Ik kan weer even verder malen :)

Nee, ook in de Noorse bergen was het voor mij geen enkel punt. Wat betreft wrijvingsschade, dat is op te lossen door met ´gaiters´ te lopen. Daarmee voorkom je stenen of stof in je trailrunners.

Maar, punt is natuurlijk wel dat het extra oppassen is. Als je met trainrunners tegen een steen aanloopt/schopt, dan kan je natuurlijk bijv. je teennagels verliezen. Dat moet je echt niet hebben, dus het is wel even extra oppassen. Je voeten zijn simpel minder beschermd dan met traditionele wandelschoenen, en daar moet je rekening mee houden als je aan het lopen bent.

Nog een voordeel trouwens van trailrunners (los van of het nu GTX is of niet), is dat het je enorm veel energie scheelt om op trainrunners te lopen. Ik weet de precieze wetenschap er niet van, en of het daadwerkelijk klopt weet ik ook niet, maar men zegt in de ultralicht community dat ´´(0.45kg) on your feet equates to at least five pounds (2.3kg) on your back´´.
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bovenaan