Spiritus Gas of Benzine?? (om op te koken)


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Als beginnend kampeerder zonder extreme ambities zit ik toch met een vraagje over de keuze van een brander//kooksysteem.

even een korte profielschets van ons:
-Rondreizen met de auto in europa en als het budget het toelaat in de USA.
-Geen zin in een overpakte auto, maar wel enige behoefte aan leefbaarheid (minimale vorm van luxe)
-Heel soms 2 of 3 daagse uitstapjes met alleen een backpack.

Dus kort samengevat, geen grammenjagers maar ook geen sleurhut-zuid frankrijk maar ergens daartussen. waarbij ook alles mee het vliegtuig in moet kunnen.

NU zit ik al een tijdje te dubben over wat voor brander te kopen, mijn overwegingen:

Trangia: simpel, betaalbaar,
Campinggas: geen optie ivm USA
Coleman of Primus(gas): Gas zowel in europa als vs verkrijgbaar, zelfde brandstof ook voor lamp bruikbaar.
Alle merken Benzinebranders: brandstof goed verkrijgbaar, lastig; fles vullen bij de pomp, veel onderdelen, maakt herrie


Na deze punten op een rijtje te zetten weet ik het nog steeds niet. vliegen is, zoals ik al gelezen heb geen probleem, zolang je amar geen brandstof mee neemt en je flessen goed schoon maakt. Verder vind ik een groot voordeel van gas dat er met weinig extra vollume & Gewicht een lamp op kan branden al staat hier weer de beschikbaarheid van de brandstof tegenover (?al hoewel?)

Graag zou ik jullie mening over mijn gedachtengang horen en een antwoord op de volgende vragen willen hebben:

-Benzine in je fles bij de pomp ?? hoe doen jullie dat??
-Uitwisselbaarheid verschillende typen gaspatronen??

Alvast bedankt voor het meedenken.
Conrad
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Veel branders branden op meerdere brandstoffen, soms (eenvoudig) de sproeikop wisselen. Is veel keus in.

Benzine aan de pomp: een fles vullen mag lang niet altijd, spettert nogal snel, dus eigenlijk is dat wel terecht; maar als je met de auto gaat, koop dan gewoon ter plekke een 5-liter tankje en vul die, dat mag meestal wel. Ga je tussendoor met de rugzak dan in een fles overdoen wat je nodig hebt.

Er zijn ook lampen die op benzine / petroleum etc branden. Dat is geen specifiek voordeel van gas. Maar als alles in het vliegtuig mee moet en daarna in de auto zou ik gewoon een 12V oplaadbare lamp nemen.

gr. Joop
 
Hoi,

>Alle merken Benzinebranders: brandstof goed verkrijgbaar,
>lastig; fles vullen bij de pomp, veel onderdelen, maakt
>herrie

Dat "veel onderdelen" vind ik wel meevallen, maar meestal inderdaad wel meer dan een gasbrandertje. En wellicht kun je met wat zoeken ook wel een stille brander vinden. Ik heb een Optimus Explorer (oud model), en die is behoorlijk stil.


>-Benzine in je fles bij de pomp ?? hoe doen jullie dat??

Klein trechtertje mee (met evt een filter voor het grove vuil). En dan inderdaad gewoon bij de pomp tanken. Wel even opletten; sommige pompen (in elk geval in NL) hebben een minimum afleverhoeveelheid van bijv. 2 liter, dus daar kun je niet terecht.
Koken op benzine geeft wel wat roet, dus evt begin je je vakantie met een volle fles Coleman fuel.


Groeten, Edgar
 
het is net wat je wilt. Persoonlijk zweer ik bij benzine. Ik heb twee branders: een Coleman tweepitter (voor de familievakanties) op benzine en coleman fuel en een MSR Whisperlite (waarom ze dat ding whisperlite hebben genoemd met het karakteristieke geluid van een straaljager weet ik nog steeds niet). Ik neem meestal 1 fles met Coleman fuel mee en tank als die leeg is meestal gewoon bij de plaatselijke dorpspomp. Nooit problemen mee gehad! (wel in frankrijk, overigens).

Het probleem met gas vind ik dat als het tankje wat leger raakt, de druk weg is en kooktijd navenant omhoog gaat. Overigens heb ik ook al kooksetjes gezien, die zonder problemen vermogen bleven leveren, ook met lege(re) tankjes. Gas werkt wat minder bij lagere temperaturen, benzine weer wat beter. Zie maar.

Arrien BOrst
 
Nog een paar opmerkingen ter overweging:
Spiritus is in sommige landen lastig te verkrijgen.
Een spiritusbrander is relatief veilig in vergelijking met een benzinebrander qua brand- en ontploffingsgevaar.
Een gasbrander is het eenvoudigst in gebruik; gewoon aansteken. Een benzinebrander moet eerst voorwarmen wat de nodige roet en giftige dampen oplevert. Zeker autobenzine is niet bedoeld om je eten op te koken, alle toevoegingen die goed zijn voor een automotor zijn minder goed voor je gezondheid. Het branderflesje bijvullen bij een tankstation kan prima zonder morsen zolang je het maar heel voorzichtig en beheerst doet. Ik heb trouwens nooit problemen gehad bij een 'minimaal 2 liter' pomp. Als alternatief kun je wasbenzine kopen bij een bouwmarkt.
Meeste vliegmaatschappijen zijn allergies voor benzinebranders dus dat kan eventueel problemen opleveren.
 
> MSR
>Whisperlite (waarom ze dat ding whisperlite hebben genoemd met
>het karakteristieke geluid van een straaljager weet ik nog
>steeds niet).

beetje off topic: laat eens een MSR XGK brander voluit branden en doe daarna hetzelfde met een Whisperlite, dan klopt de naam van deze brander een ietsiepietsie beter :-).

Ik vind gas altijd vrij prettig in gebruik, gewoon aansteken en koken. Bij Primus-tankjes heb je in mijn ervaring tot bijna aan het eind behoorlijk wat druk, bij Camping-gaz wat minder. De MSR Superfly werkt trouwens op ventieltankjes van zowel Camping-gaz als de schroefventieltjes. Ik vind dat een mooi, functioneel brandertje. Overigens kun je in den vreemde vaak ook blikjes met een schroefventiel kopen in ijzerwarenwinkels. Om verf af te branden schijnen blikken met hetzelfde ventiel te worden gebruikt. Als laatste: in sommige landen (bijvoorbeeld Groot Brittannie) is spiritus heel duur. Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik geloof dat het iets te maken heeft met alcoholaccijns. Geen idee hoe dat in andere landen is, maar kennissen in Schotland waren altijd erg blij als wij wat flessen van dat spul voor ze meenamen.

Succes
Harold
 
>Een spiritusbrander is relatief veilig in vergelijking met een
>benzinebrander qua brand- en ontploffingsgevaar.

Klopt, en dat geldt ook voor de vergelijking met gastankjes. Het is het voordeel van de spiritusbrander vind ik.

>Een benzinebrander moet eerst voorwarmen wat de
>nodige roet en giftige dampen oplevert.

Ik heb een MSR Dragonfly, van roet heb ik nog niets gemerkt. Het voorverwarmen gaat erg snel en kost een paar druppels. Benzinebranders zijn sowieso erg zuinig.
Dat de dampen niet gezond zijn is wel waar, maar voor ik een autotank vol verstookt heb ben ik met pensioen. En wat er bij het tanken met de auto verdampt en je dan dus binnen krijgt is ook niet mis; een veelvoud van de hoeveelheid bij het kamperen.

>Meeste vliegmaatschappijen zijn allergies voor benzinebranders
>dus dat kan eventueel problemen opleveren.

Welke? Ik neem tenminste aan dat je geen gevulde flessen e.d. meeneemt, want dat mag bij geen enkele maatschappij.

gr. Joop
 
Hallo conrad,
Wat bedoel je met "ons"? 2, 3 of meer personen dat maakt nog wel een groot verschil.

Verder wil je binnen europa op 2 pitten koken of alles op 1 pitje doen?


En wat wil je er aan uitgeven?
Het maakt nogal veel verschil een brandertje voor prikblikjes of een optimus nova of MSr top model.

Want anders heeft het niet zoveel zin de mogelijkheden naast elkaar te zetten.


Groeten Luc
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties, geeft me een hoop om te overdenken, denk dat het uiteindelijk toch een gas brander wordt, al is een multi-fuel ook het overwegen nog waard.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan