Survival Run

Hallo allen,

Komende maand ga ik aan een survival run mee doen. De All Terrain Challenge in Eindhoven. Dit is voor mij de eerste keer dat ik aan zoiets mee doe. En aangezien er op dit forum een heleboel outdoor kennis zit zal er vast ook wel iemand mij wat beginners tips op dit gebied kunnen geven.
Verder zat ik te denken om een paar handschoenen aan te schaffen om meer grip op de touwen te hebben. Voordelen/nadelen? En welke handschoenen zouden jullie mij kunnen aanraden?

Gr,
Sjimmie
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Dag Sjimmie,

By no means, ben ik een expert, maar ik heb een beetje ervaring met survivalruns. Ik zie nooit mensen met handschoenen aan voor betere grip. De beste grip heb je, denk ik, gewoon met je blote handen. Net zoals met rotsklimmen en boulderen mensen geen handschoenen aanhebben (behalve misschien bij crack climbing, maar dat is om je handen te beschermen).

Probeer bij de hindernissen niet teveel met je krachten te smijten. Dit doe je het beste door techniek te gebruiken. Essentieel is de voetklem in het touw, die zorgt dat er minder kracht door je armen gebruikt hoeft te worden. Net als met klimmen is het goed om je benen veel werk te laten verzetten.

Train technieken bij beginnerscursussen en/of dmv filmpjes op youtube. Werkt beter dan een verhaaltje hier op deze site. Vaak hebben de races zelf wat trainingen in de weken van te voren, juist voor newbies. Dus check dat eerst eens.

Succes. Heb veel plezier!
 
Nu ben ik geen expert, maar ik heb er een paar gelopen. Ik train nog wel iedere week, dus de nieuwste technieken komen ook bij mij binnen.

Ten eerste, bekijk en beoefen alle technieken die Joey hier uitleg op je eigen niveau:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLbAFsQ8UF-OWkxaLK5ZiUWZ3CI4DRWFKI
Dan kom je al een heel eind aangaande het sparen van krachten. Toch handig bij je eerste run. En zeker ook (veel) later, als je eenmaal de LSR in zou gaan.

Handschoenen, niet doen. De meeste grip op hout en touw heb je met je blote huid. Zeker als deze vochtig is, maar niet doorweekt. Als de temperatuur iets anders is dan nu: strakke legging/hardloopbroek (bij voorkeur zonder ritsjes), en een thermoshirt met lange mouwen onder je survivalshirt. Zorg dat de mouwen daarvan iets langer zijn, maar wel makkelijk omhoog blijven zitten. Dan kun je tijdens het lopen de handen in het uiteinde van de mouwen stoppen. Bij de hindernissen stroop je ze dan op.

Wat ook handig is: klemtechnieken. Rotsklimmen/wandklimmen is mede om die reden een goede 2e sport, ook natuurlijk voor het trainen van de verzuringsgraad van je onderarmen. Als je natte verticale balken hebt, is een natte broek killing voor je grip. Als je dan nog kracht en klemtechnieken over hebt in je armen, kan je dat helpen om je bandje te behouden. En die broek, die wordt wel doorweekt. Daar zorgt vrijwel iedere organisatie voor.

Beheers je ook al de technieken voor boogschieten en houthakken?
Bij boogschieten heb je vaak het nadeel dat iedere boog maar weer afwachten is. Vaak zijn het mindere kwaliteit bogen en ben je aan de goden overgeleverd. Een klein beetje techniek en oefening kan dan net helpen om niet buiten het beoogde gebied te schieten.
Dat je houthakken moet oefenen lijkt me evident. Je wilt jezelf niet in je eigen benen hakken.

En vergeet niet: vaak is ‘survivaltempo’ meer een oma-tempo dan een all-out hardlooptempo. Bij de kortere runs van 5-7 km misschien nog niet zo, als je eenmaal geoefend bent. Maar de eerste keren en de langere runs gaan voor de meesten een heel stuk langzamer dan hardlopen. Reken bij zo’n 8 km op minimaal 5 kwartier survivalrunnen, maar mogelijk nog wel iets meer. Langere afstanden zullen waarschijnlijk nog wat langzamer gaan. Tenzij je voldoende “krachtuithoudingsvermogen” hebt om de hindernissen niet op techniek te hoeven doen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sjimmie,

Leuk dat je meedoet.
Robert Jan heeft je al goede uitgebreide info gegeven.
Ikzelf "survival" al heel wat jaartjes en geef training.
Je vraag voor welk merk handschoen bemerk ik dat je waarschijnlijk nooit op een baan bent geweest. No problem, ergens moet je beginnen.

Mijn tips voor jou:
Ik weet niét waar je woont, maar in zuiden kun je in Udenhout, Engelen, Eindhoven(vd run) of Steenbergen trainen.
YouTube films zijn leuk en zeker bruikbaar maar voor beginner zonder trainer en trainingslocatie kan je weinig. Klem, swingovers en apehang etc moet je echt geleerd krijgen en trainen.

- geen handschoenen.
- neem je tijd bij de combi's
- genieten en vooral veel plezier hebben.

Succes en veel plezier.
Gr QB

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dat niet alleen. Ook een paar reserveveters meenemen naar de run zelf!
Vanwege de voetklem die je veel gebruikt, wil je vaak dat je schoenen net iets steviger zitten. Daarom worden veters bij survivalrunning vaak net iets strakker aangetrokken en gaan ook vaker kapot. Zul je net zien dat dat vlak voor een run gebeurt...
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bovenaan