Er wordt geen topo van nideggen meer verkocht, ook niet bij het tankstation waar ze de kaartjes verkopen. Dat maakt ook niet zoveel uit: bij elke route staat de naam en moeilijkheidsgraad op de wand geschilderd. Ik heb goede herinneringen aan m'n allereerste voorklim buiten, de Apfelsinensteig, een 4... (Staat in de Effelsley topo, op pagina 5, de Obstwand)
Google leverde enkele hits op, waaronder een Nederlander op het amerikaanse rockclimbing forum.
Dit is de topic:
http://www.rockclimbing.com/forums/viewtopic.php?t=83055
Als je hem mailt (via de een of andere "mail me" knop ergens, zoeken maar) kan hij je de topo misschien wel toesturen.
Over die tophaken weet ik niet helemaal het fijne, maar er was vorig jaar inderdaad een bericht dat ze niet stevig waren of niet goed ingemetseld. Dat geldt niet voor alle haken, de enige manier om het te weten te komen is door het aan de locals te vragen.
Klimze!
Pieter
-knollenveld...-
EDIT: Ik vind na enig zoeken nog een duitse site, stonevibes.de
Alle topo's als pdf online!
http://www.stonevibes.de/uploads/media/Hinkelsteine.pdf
http://www.stonevibes.de/uploads/media/Hirtzley.pdf
http://www.stonevibes.de/uploads/media/Hirtzley.pdf
http://www.stonevibes.de/uploads/media/Effelsley.pdf
http://www.stonevibes.de/uploads/media/lp3_01.pdf
Als je nou niet geholpen bent...

Pieter
Beklim dat ding, dan kunnen we daarna tenminste weer aan echte bergsport gaan doen!!
-Bill Tillman in 1923, over de Mount Everest-