Trainings vraagstuk


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een vraagje over trainen.

Het blijkt dat ik zwak ben in klimmen, of het nu de berg oplopen of fietsen is, ik raak te snel vermoeid en buiten adem vindt ik.
Met wand klimmen (wat ik al een paar jaar niet meer doe) had ik hier minder last van, mischien omdat dat beheersder en langzamer gaat.

Kan ik dit trainen?

Ik weet niet of het een fysiek tekortkomen is, een technisch tekortkomen of een ademhalingsprobleem, mischien wel een combinatie van deze factoren.

Iemand enige tips?

Cheers
Frank.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Frank, ik ben absoluut geen kenner van dit soort vraagstukken, maar het verschil tussen Wandklimmen en bijv een berg oplopen is dat je bij de eerste meer gebruik maakt van kracht en souplesse gedurende een kortere tijdsduur. De energie hiervoor haalt het spierweefsel uit opgeslagen suikers in de cellen. Bij het klimmen of fietsen gebruik je andere spieren, die hun energie halen uit de verbranding van voedingsstoffen, aangeleverd door het bloed. Deze laatste vorm verbruikt veel meer zuurstof, waardoor je dus buiten adem raakt.

Zoals ik jouw verhaal begrijp heb jij gewoon onvoldoende conditie om lekker tegen een berg op te lopen.
Dit kan je uiteraard trainen, gewoon door vaker te fietsen, hardlopen en stevige, snelle wandelingen.

Als voorbereiding voor mijn Mont Blanc beklimming heb ik 4 maanden lang 3 maal per week gejogd, opgevoerd naar hardlopen, en uiteindelijk gaan hardlopen met een oude leger rugzak met 15 kg rommel er in. Dit laatste om naast simpel uithoudingsvermogen ook kracht te ontwikkelen. Meer kracht houdt in dat je makkelijker loopt, minder snel moe wordt en daardoor minder snel buiten adem rakt.
Als je mocht besluiten om ineens je trainingen op te gaan voeren kan het geen kwaad om eens advies te vragen bij bijvoorbeeld Runnersworld, of andere in duursport gespecialiseerde winkels. Daar kan je ook veel leren over de noodzakelijke stretch oefeningen (Helpt bij het voorkomen van blessures, net als een paar goede loopschoenen)
Ook zal je daar voedingssuplementen en weet ik het allemaal niet kunnen vinden, belangrijk vindt ik bijvoorbeeld reflecterend materiaal om 's avonds gezien te worden.

Misschien dat anderen, met meer medische kennis, mijn verhaal min of meer onderuit kunnen halen, graag, leer ik ook weer wat van
Groetjes
Rob
 
Dat kan inderdaad aan verschillende dingen liggen..

Qua techniek.. Je ziet veel dat (beginnende) bergwandelaars te hard van stapel lopen op een helling. Zelfs het grootste sportbeest kan op een berg binnen 5 minuten helemaal stukzitten. Heel belangrijk is het dat je tempo zo rustig en gelijkmatig is dat je het lang kan volhouden. Dat betekent dat je op een steile helling dus errug langzaam vooruit (omhoog) komt. En zelfs al lijkt het niet steil moet je jezelf 'dwingen' om overdreven rustig te lopen. Het juiste tempo moet je zelf leren aanvoelen. Het is ook goed om naar anderen te kijken..
-Hardlopers zijn (in de bergen soms letterlijk) doodlopers..

Conditie: Om erachter te komen of het aan je conditie ligt kan ik je een paar redelijke eikpunten geven. Zie het als een richtlijn qua de eisen waar een stevige bergwandelaar aan zou moeten voldoen (deze staan uiteraard open voor discussie)..
-Tijdens een bergwandeling moet je zonder grote problemen 400 meter kunnen stijgen binnen een uur.
-De 10 kilometer moet je kunnen hardlopen binnen het uur..
-Bij de coopertest moet je minimaal 2850 meter kunnen afleggen..

Ademhaling: Durf ik niks van te zeggen.. ben blij dat ik het nog doe..

:7
martin
-altijd trainen... soms
 
Goed verhaal Martin.
Weinig aan toe te voegen.

Ademhaling en hartslag is heel belangrijk.
Net zo als dat je heel rustig en constant loopt moet je ook constant ademhalen in een ritme.
Ik zeg altijd: "Luister naar je lichaam".
Je moet het gevoel hebben dat je je tempo uren kunt volhouden en geen problemen krijgt met je ademhaling.
Mocht je en hartslagmeter hebben laat he hartslag dan niet boven de 160 uitkomen.
ls je een hogere hartslag hebt verbruik je meer uurstof dan dat je op kunt nemen, verzuur je heel snel en kun je al gauw niet meer verder.

C.M.
Peter.
 
Wat zinnig zou kunnen zijn is eens advies vragen aan een sportfysiotherapeut, ik heb daar zelf erg goede ervaringen mee. Ze kunnen een op jouw lichaam toegespits trainingsprogramma opstellen, ook afhankelijk van wat je precies wil doen (Klimmen, long distance, fietsen etc), dat kan je dan verder zelfstandig uitvoeren, eventueel voor het krachtgedeelte in een goed uitgeruste sportschool.

Succes, groets, Rob.
 
Hoi,

Ik ben zelf fietser en ik merk dat ik met (weg)fietsen relatief weinig conditie opbouw. In de winter fiets ik niet zo veel dus in maart is de vorm op een dieptepunt. De beperking is dan echter niet dat ik buiten adem raak, maar dat mijn benen snel verzuren.
Naarmate het seizoen vordert kan ik de inspanning wel langer volhouden met hogere gemiddelde snelheid zonder te verzuren. Ter indicatie, zo aan het einde van de zomer beschouw ik 200 km met een gemiddelde van 25-30 km/h als een relaxt tochtje, maar 5 km joggen is voldoende om het gevoel te krijgen dat mijn longen zich proberen binnenste buiten te keren.
Met joggen/hardlopen bouw je blijkbaar meer conditie op dan met fietsen. Misschien handig om te weten als je wilt gaan trainen....

Mijn theorie is dat het probleem bij fietsen is dat je niet gedurende langere tijd maximaal kan presteren om werkelijk conditie op te bouwen omdat je regelmatig moet inhouden bij kruispunten, bochten moet nemen e.d. wat het ritme breekt. Sinds 3 jaar heb ik thuis een zogenaamde ergo-trainer waarbij de weerstandsrol met een bijgeleverde fietscomputer kan worden geregeld. Een van de opties is om de weerstandsrol mij te laten forcerem een continu vermogen op te brengen, dus als ik langzamer ga trappen wordt gewoon de weerstand hoger. Ik kan je verzekeren dat dat werkt voor de conditie, zo kan ik in de winter b.v. een half uur aan een stuk per dag mezelf redelijk "in het rood" rijden zonder dat ik het mezelf (onbewust) gemakkelijk kan maken door het tempo iets te laten verslappen.
Enige nadeel is dat zo'n ergo-trainer 600 piek kost - voor het basismodel.

Train ze,
Dennis
 
Bedankt allemaal voor de info.

Ik had niet echt het idee dat ik conditie tekort kom, want fietsen en lopen kan ik dagen volhouden.
De laatste keer dat ik hard heb gelopen is om een bus te halen, een verloren strijd, ik heb toen besloten dat maar niet meer te doen. :)
Misschien maar wat fanatieker en vaker gaan trainen dan.

Cheers
Frank
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan