Travelback


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi!

Ben nieuw hier, zal me even voorstellen. Naam is Tim woon in almere. Rijd veel op me oude motor en doe daar vaak trips op. Afgelopen vakantie naar spanje geweest.

Nu ga ik echter een stuk verder, namelijk naar nieuw-zeeland om een aantal maanden te werken, en een aantal maanden te reizen (en de droom is om terug te rijden naar nederland :))

Naar nieuw-zeeland toe ga ik vliegen. Het plan is om daar een motorfiets te kopen en zodoende het land te zien. Ik ben absoluut niet van het lopen, maar het kan er ongetwijfeld een keer van komen dat ik me leven op me rug bind.

Nu ben ik aan het kijken voor een tas/koffer en kwam uit bij zo'n travelback, het lijkt me een ideale combinatie.

Ik heb de Osprey Waypoint 80 op me rug gehad en die zat prima.

Nu hebben veel van die travelbacks nog een extra rugzakje achterop. Aangezien ik gewoon een dagrugzak heb vind ik dat een beetje onzin, en eigenlijk zonde van me ruimte. Want het maakt de tas geen 80 maar 70 liter groot, en ik betwijfel of dat groot genoeg is (neem motorgear mee enzo).

Nu dus mijn vraag, ervaringen met travelbacks? En dan het liefst zonder zo'n nutteloos dagtasje achterop gebonden!

mvg,

Tim
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

RE: Travelpack

Beste Tim,

Welkom op deze site.

Ik heb naast een paar echte trekking rugzakken een forse Macpac Orient Express (jawel ... uit Nieuw Zeeland, rugzakkenland bij uitstek) en die is uit ergonomisch oogpunt bijna zo comfortabel als een echte trekking-rugzak.
Er zit inderdaad ook een dagrugzakje op, maar dat hóef je er tenslotte niet af te halen.

Ik weet niet wat voor motorgear je wilt meenemen en vooral hoe volumineus dat is, maar aangezien ik ook tig jaar motor heb gereden kan ik me voorstellen dat een all-weather pak, laarzen en helm toch al gauw te veel ruimte in beslag nemen. Handiger misschien om dat ergens in depot te geven?

Marla
 
RE: Travelpack

Voor macpac heb ik inderdaad al zitten kijken. Zien er echt goed uit die dingen, alleen ze hadden niet mijn maat. Ben van plan morgen naar de Macpacshop in d'haag te gaan om het een en ander te passen.

Mijn motorgear is inderdaad nog een vraagstuk. Ik heb een leerpak, en een gore-tex all weater pak. De eerste is oke in de zomer maar ijskoud in de winter, de 2e is veelste heet voor in de zomer en oke in de winter, dus ik ben er nog over aan het nadenken :)

Wat bedoel je met in een depot te geven? Het gebeuren apart opsturen?

Tim
 
RE: Travelpack

Tim,

All-weatherpak met uitneembare voering in de jas (zoals ik heb) is al een oplossing om verschillende temperatuuromstandigheden te dekken.
Voor een all-weather broek die ook bij -10 op de motor nog warm houdt weet ik in de Nieuwzeelandse zomer helaas geen directe oplossing die ik zelf ken. Maar een met Kevlar verstevigde jeans plus een dunne motorbroek erover heen zou ook weer diverse weertypes kunnen overbruggen.
Maar goed, dit is geen motor-forum...

Met in depot geven bedoel ik: als je gaat lopen met rugzak, kun je je misschien je motorspullen ergens in bewaring geven, vooropgesteld dat je daar weer een keer terugkomt.

Marla
 
RE: Travelpack

Hoi tim,
Ik heb eens al mijn motorkleding in mijn rugzak gehad(65 liter) en toen was hij meteen vol. Dit was een lerenbroek, leren jas en een helm. Dus eht lijkt me het handigst om dat ergens achter te laten. Ik heb het juist heel erg warm in mijn leren pak en rijdt er ook in de winter mee(toen het overdag een paar graden vroor) en had het helemaal niet koud, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook een waterdichte textielen jas met uitritsbare voering en als je daar de bescherming uithaalt is hij helemaal niet zo groot meer en kun je hem best meenemen als je gaat wandelen. Misschien is dat een idee? Zo wordt je jas multifuncioneel! Nog een andere vraag is hoe je die trekkingpack mee gaat nemen als je op je motor rijdt.

Veel plezier met voorbereiden!

Groetjes Martine
 
Hee Tim,

Volgens mij hebben Lowe en Bach allebei travelpacks zonder dat rugzakje. Nu geef je aan dat je niet echt een loper bent, maar het misschien wel een keertje gaat doen. Nu is een travelpack niet echt gemaakt om heel erg lang mee te gaan lopen, maar het kan wel. Een trekking rugzak zal lekkerder als je langere stukken gaat lopen.

Als je op pad gaat lijkt het me sowieso varstandig om alles dat je niet tijdens je wandel tocht nodig hebt thuis te laten. Geloof mij (matig ervaren loper) je zult er echt snel achter komen dat het niet fijn is om te gaan lopen met iets dat je niet nodig hebt.

Veel hostels hebben de mogelijkheid om het eea in een kluis achter te laten, dus als je een trekking gaat maken laat dan alles dat je niet nodig hebt daar achter.

Hoe wil je terugrijden met je motor? Er zijn nogal wat stukken zee die je moet overbruggen. Verder lijkt het me niet zo fijn om door Afganistan/Pakistan te rijden en het schijnt onmogelijk te zijn om een visum voor Iran te krijgen, wat is dus je beoogde route? Ben erg benieuwd.

Eins
 
qua motorpak is inderdaad heel persoonlijk. Mijn leren pak is ijzigkoud en mijn gore-tex (met uitneembare binnenvoering is fijn in de winter, maar ook dan nog wel eens koud). Ik ben echt een ontzettende kou kleum. Rijdt ook met verwarmde handschoenen en smartwoolsokken(de dikste :D)) in me laarzen. Heb nogal weinig vet denk ik !

Ben vandaag bij Denig in denhaag geweest en een Macpac Genesis gepast. Zat prima, degelijk draagsysteem en 90 liter.

macgenbla.jpg


Deze tas is een combi van Travelback en hiking (?) back.

Ik zal eens kijken naar de merken die jij oppert.

Me pak en dergelijke hoeven natuurlijk niet mee op wandeltocht. Die kan ik evt in de motorzijtassen laten. Het gaat er meer om dat het spul mee moet van nederland naar nieuw-zeeland.
De tas mee op de motor is simpel door gewoon met een paar banden het achterop te binden!

En ja, die route terug, dat is nog heel erg een hersenspinsel, dat krijg je als je boeken leest van Ted Simon (Jupiters Reizen). Maar inderdaad, Afganistan, pakistan, zijn vrij grote obstakels. Ik dacht zelf om via rusland te gaan, maar hoe dat zit en of dat kan weet ik echt nog allemaal niet!
 
voor zover ik weet kun je niet door rusland doordat er daar simpelweg geen weg ligt. de enigen manier om door rusland te gaan is de transsiberie express. de karakoram highway schijnt nog steeds te doen te zijn, zit je vooral nog met het zo ongeveer onmogelijk verkrijgbare visum voor Iran.

Eins
 
Ik ben wel eens een Japanner op de motor in Noorwegen tegengekomen. Die was inderdaad met zijn motor op de trein Siberië doorgereist en vanaf Moskow gaan rijden.
Afgezien van wegen is Rusland ook niet zo veilig om doorheen te rijden, qua plaatselijke maffia.
 
Ik kan bij deze rugzak geen heupband ontdekken. Als die er niet zit is hij niet geschikt voor lange wandelingen. Als je de 90 liter zak volstopt, kon je aan 15-20 kg en dat is zonder heupband niet aangenaam. Het ziet er eerder uit dat het een weekendtas is die je over je schouders kunt dragen.

Linda
 
Tim,

Als Linda dat goed heeft gezien, dan is de Orient Express van MacPac beter. Die heeft wel een hele behoorlijke heupband.

En wat ik al zei, die Orient Express is voor een travelpack ook tamelijk comfortabel bij het lopen, zelfs als ie stevig gevuld en zwaar is.

Marla
 
Ik heb ook even naar de schouderbanden gekeken, zien er niet gepolsterd uit. Dus het lijkt me niet prettig om lange einden te lopen met deze (rug)zak

GRoetjes Martine
 
>Ik kan bij deze rugzak geen heupband ontdekken. Als die er
>niet zit is hij niet geschikt voor lange wandelingen. Als je
>de 90 liter zak volstopt, kon je aan 15-20 kg en dat is zonder
>heupband niet aangenaam. Het ziet er eerder uit dat het een
>weekendtas is die je over je schouders kunt dragen.

Die is waarschijnlijk achter een flap weg geritst.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Hoi Tim.

Als je al een motorkoopt, zou de travelpack, op de plek van de topkoffer kunnen worden gemonteerd en kun je een hoop dingen mee nemen.
Zorg dan ook dat je motor, grote alu koffers heeft aan de zijkant, die afsluitbaar is.
Daar kun je dan je motorspullen in kwijt, als je te voet op pad gaat.
Daarnaast, mocht je droom uitkomen en je rijdt van NZ naar NL terug, heb je een hoop extra motoronderdelen nodig.
Mogelijk zou je die dan ook kwijt kunnen in je travelpack.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Hoi Tim,

Je zou eens contact op kunnen nemen met Sjaak Lucassen. Deze reisfanaat heeft nu drie wereldreizen met de motor gemaakt en kan je misschien van adviezen voorzien.Zijn tweede reis ging naar Nieuw Zeeland en terug. Niet via de kortste weg maar hij heeft in ieder geval ervaringen. Zijn lezingen zijn zoiezo de moeite waard.

Groeten, René
 
RE: Travelpack

Peter,

Dat klopt. Bij nader inzien besef ik dat wat je op de foto ziet de band is om hem om je schouder te hangen (loopt vast erg lekker met een 90 liter tas ... not!).
Die zat er bij mijn MacPac Orient Express ook aan, maar heb ik er direct af gehaald, dus daarom viel het kwartje niet direct.

Achter de ritsflap die je terecht noemt zit dan het draaggestel, incl. heupbanden, om de travelpack als rugzak te gebruiken. Vermoedelijk is dat bij de Genesis zeker net zo degelijk en goed gepolsterd als bij de mijne.

Jammer dat MacPac dat zelf niet echt duidelijk op de eigen site laat zien. Wel kun je bij een aantal foto's van hun serie travelpacks zien dat ze gepolsterde schouderbanden hebben.

Marla
 
The Miniman

Maatje van me neemt op de motor altijd een haulbag (grote tas die ze met bigwall-climbing gebruiken) mee. Zit redelijk en is ijzersterk. Volgens mij heb je zelfs waterdichte exemplaren. Black Diamond, Ortlieb en zo heb je nog wat van die merkjes. Ook een grote TNF duffel is oke. Zelfs met 20 kg. op je rug zit ie redelijk goed. je moet er natuurlijk niet mee gaan hiken maar voor kleine wandelingen geen probleem.

suc-6-
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan