Vikos Gorge circuit, Zagorië, Griekenland

Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Afgelopen juni heb ik een trektochtje in het Pindos gebergte in Griekenland gelopen; het Vikos Gorge circuit. Een prachtig gebied dat nog zeker niet overlopen is door buitenlandse reisorganisaties. Omdat er maar relatief wienig info en routebeschrijvingen op het internet staan is hier een korte beschrijving.
Wat mij betreft is deze trekking een vette aanrader!

Bereikbaarheid:
De dichtstbijzijnde luchthaven is die van Ioannina. Het is mij niet gelukt om een redelijk betaalbare vlucht hierheen te vinden. Ik heb ervoor gekozen om te vliegen met Transavia op Thessaloniki (120 euro retour) en vandaar uit de bus naar Ioannina te nemen (3 1/2 uur). De volgende ochtend met een taxi naar het startpunt van de hike. Een andere optie is te vliegen op Corfu, vandaar de ferry naar het vasteland en dan weer een bus naar Ioannina.

Overnachtingen:
Ik heb overnacht in eenvoudige pensions in dorpjes. Deze zijn zeer goed betaalbaar (gemiddeld 40 euro voor een 2-persoonkamer). Alhoewel booking.com voor de meeste pensions aangaf dat creditcards geaccepteeerd worden wilde men in de praktijk alleen cash. Tsja, een land in crisis. Pinnen is onderweg nergens mogelijk; neem dus voldoende cash mee. Daarnaast heb ik 2 nachten geslapen in de enige berghut van het gebied; de Astraka refuge. Dit is een zeer goed georganiseerde berghut vergelijkbaar met de hutten in de alpen.
Wildkamperen is in Griekenland bij de wet verboden al is de kans dat je een wetsdienaar in de bergen tegenkomt nagenoeg 0. Als ze al niet zijn wegbezuinigd hebben ze wel wat beters te doen. Dit zijn wel kalkbergen dus water is wel een serieus probleem. De meeste rivierbeddingen stonden eind juni al gewoon droog. Op het central plateau van het gebied zijn enkele bronnen maar hier staan ook herderhutten met vee en honden. Omdat in dit gebied nog beren en wolven voorkomen zijn deze honden niet bepaald vriendelijk. Of je dáár nu in de buurt wilt staan? Als je wat vroeger in het seizoen bent zal er meer smeltwater zijn en is het wat eenvoudiger.

Terrein
De hoogten varieren van 500 meter tot 2500 meter. De paden zijn over het algemeen goed begaanbaar maar onderhoud en markeringen ljken de laatste jaren geen prioriteit te hebben gekregen. Het is dus opletten. In de zomer is het wel erg warm (tot 40 graden) en voor de lager gelegen stukken kan dit een probleem zijn. De mooiste tijd is het voor- en najaar. Je kan de trekking lopen vanaf midden mei tot eind oktober. De Astraka refuge ging in 2016 op 11 mei open.

Kaart:

De door ons gelopen route:

dag 1 : Vitsa, kipi, Kapesovo, Vradeto (5 uur)
Vanuit Vitsa afdalen naar de vikos gorge en dan stroomopwaarts lopen langs de oude byzantijnse bruggen naar Kipi. Vlak voor kipi sla je linksaf de zijvallei in. Je loopt ongeveer 20 minute door de valley tot het pas steil naar boven gaat. Dit volgen tot Kapesovo. Vanuit Kapesovo gaat het laatste stuk spectaculair over de Vradeto steps naar het kleine dorpje Vradeto.

De meeste mensen lijken direct van Kipi richting Tspelovo te lopen. Je mist dan wel de Vradeto steps en het Beloi uitkijkpunt over de Vikos kloof. Ik heb daarom met behulp van de kaart voor een iets andere route 'bovenlangs' gekozen. Dit is goed bevallen.

Dag 2 : Vradeto, Beloi ,Tspelovo (4 uur)
Vanuit Vradeto loop je vrij relaxed naar het Beloi uitkijkpunt over de vikos kloof. Vlak voordat je Beloi bereikt zie je rechts van het pad een steenmannetje. Terugkomend van Beloi zijn we hier afgeslagen. Een pad is er niet. Ploegend door het hoge gras kwamen we nog een paar steenmannetjes tegen totdat we die ook niet meer zagen. We zijn maar op goed geluk verder gelopen over een flauw bergruggetje totdat we een pad kruisten dat we linksaf zijn gevolgd. Dit pad leidt over brede bergruggen direct naar een brede grastop (punt 1700 m op de kaart) . Hiervandaan de bergkam richting oosten blijven volgen tot een volgende iets hogere grastop. Nog iets verder ligt een herdershutje (kijk uit voor de honden!). Vlak voor dit hutje staan markeringen naar beneden. Het is hier en daar een beetje spoorzoeken maar het terrein is open en met kaart makkelijk navigeerbaar. Zodra je het bos bereikt is het pad heel duidelijk en leidt vrij stijl naar beneden naar Tspeleovo. Een bijzonder fraai dorpje overigens.

Dag 3. Tsepelovo - Astraka refuge ( 7 uur)
Dit is de langste en zwaarste dag van de route. Je moet ca 1200 hoogtemeters overwinnen en reken op ca 7 uur lopen.
Het eerste probleem is het dorp uit te komen en het pad te vinden. IN het dorp staat nergens een bordje of markering waar je heen moeten de meeste straten lopen dood. Gelukkig had ik de avond ervoor de boel al verkend. vanuit het central dorpsplein loop je richting brug met oude waterbron. Voor de waterbron sla je rechtsaf omhoog een weggetje op. Je blijft dit pad omhoog volgen totdat je een bredere onverharde weg kruist die boven het dorp langs loopt. Sla linksaf tot je bij een splitsing komt. De juiste route is nu de steile onverharde weg omhoog. Na een tijdje wordt het terrein vlakker. Waar de weg een bocht naar rechts maakt gaat het pad rechtdoor. Hier staat geen bord of markering dus het is opletten. Hiervandaan is de route vrij eenvoudig te volgen helemaal tot de Astraka refuge. Vlak voor je de refuge bereikt is er nog wel een steile afdaling en een nog steiler klimmetje van ca 200 meter. Bewaar dus nog wat energie voor het laatste stukje.

Dag 4. Astraka refuge- Gamilla (2498 meter) - Astraka refuge (5 uur)
De Gamilla is de hoogste top van het gebied. Er gaat een goed gemarkeerde route omhoog en de beklimming is eenvoudig. Het probleem is het beginpunt te vinden. Hier zijn weer geen routebordjes of markeringen. Vanuit de hut daal je af naar het pad richting Tsepelovo (dus de route waar we de dag daarvoor vandaan kwamen). Na de eerste klim kom je op een vlak stuk. Hier staat een stuk naar links een boom. Het pad begint hierachter. Je kan de boom niet missen want het is de enige boom in de weide omgeving. Eenmaal op het pad kan het verder niet meer mis.

Dag 5. Astrake refuge - Drakenmeer- Astraka - Mikro Papigo. (4-5 uur)
Eerst in de ochtend even naar het Drakenmeer en terug (ca 2 uur) . Daarna afdalen maar Mikro Papigo. Appeltje eitje.

Dag 6 - Mikro Papigo - Vikos Gorge- Monodendri. (6 uur)
Vrij simpel. Afdalen de kloof in. De kloof stroomopwaarts uitlopen en weer omhoog de kloof uit. Markering en bewegwijzering is hier goed.

wat foto's

Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ziet eruit als een mooie tocht, mooie foto's!
Heb je veel last gehad van die herdershonden? En heb je ook last gehad van zwerfhonden? Hoorde recent dat het in Griekenland stikt van de aggressive zwerfhonden...

In de bergen heb je geen last van zwerfhonden. Wel een paar keer aggresieve herdershonden tegengekomen. In een gebied waar beren en wolven voorkomen worden die niet getraind op vriendelijkheid.

Prachtige tocht! Heb hem 30 jaar geleden gelopen met SNP. Toen liepen er ‘ s nachts vrij veel hongerige Albanese vluchtelingen rond. Geen idee of die er nog zijn.

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop: