ok, geprobeerd wat cijfermateriaal op het het www te vinden
(zie bijvoorbeeld
http://home.hetnet.nl/~j.van.staveren/ )
daar vond ik onderstaande tabel
(op de genoemde site zijn ook onderliggende berekeningen te vinden)
Vergelijking verschillende vervoermiddelen in volgorde van efficiency
A = aantal kilometers per liter benzine-equivalent per vervoerde persoon
B = energieverbruik vergeleken met een conventionele auto over dezelfde afstand
vervoermiddel A B
brandstofcel auto (1 inzittende) 6 2
conventionele auto (1 inzittende) 12 1
elektrische auto (1 inzittende) 12 1
hybride auto, Prius (1 inzittende) 18 0,667
snelle veerboot (350 auto's + 1500 passagiers) 23 3000
vliegtuig, Jumbo (450 passagiers) 30 180
elektrische trein, Thalys (377 passagiers) 50 90
elektrische boot (8 passagiers) 91 1
lopen (theoretisch) 109 0,110
elektrische trein, Dubbeldekker (372 passagiers) 158 30
elektrische fiets, meetrappend 390 0,031
fietsen (theoretisch) 436 0,028
Een "conventionele" auto rijdt 12 kilometer op 1 liter benzine bij een snelheid van 120 km/uur.
Dit is dus alleen een beschouwing op basis van energieverbruik, en dus niet op basis van vervuiling (in de ruime zin dus schadelijke stoffen, geluid etc). Dat wordt bovendien best een lastige, want op welke elektriciteit rijdt je trein dan? (kernenergie of een gas- / olie- / kool- / biomassa- gestookte centrale, of water- wind- zonkracht etc), kortom een lastige discussie waarbij je je dus niet moet laten leiden door "het vliegtuig is slecht" sentiment
(gewoon thuisblijven is dus het beste.......)