Vlot


Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Gurb

Guest
Eindelijk, eindelijk. Ik heb een slachtoffer gevonden dat mee wil doen aan mijn dwaze plannen.
In dit geval houdt het dwaze plan in: naar Zweden liften, vlot bouwen, rivier af zakken, terug liften. Niet echt schokkend in mijn ogen. Maar misschien onderschat ik het wel. Ik heb nog nooit een vlot voor langer gebruik gemaakt.
Mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met het bouwen van vlotten die voor langer gebruik en/ of reizen bedoeld waren. We kunnen aan wal slapen, dus het hoeft geen gigantisch ding te worden. We zaten zelf te denken aan 3 bij 4 meter. Voor 2 personen en de 8-10 dagen die we voor het varen gepland hebben is dat waarschijnlijk wel genoeg leefruimte. De rivier stroomt met ongeveer 2 km/h (een stevige knoop) zonder schokkende watervallen en stroomversnellingen. Dat weten we omdat er daar organisaties zijn waarbij je vlotten kan bouwen en voor 1 tot 8 dagen de rivier af kan zakken. Hun doelgroep zijn jonge gezinnen met kleine kinderen die voor twee weken achter hun bureau vandaan kruipen. Maar wij vinden de hoeveelheid geld die we daar voor neer moeten tellen een beetje veel...
Goed, dat was een heel verhaal. Heb je/ denk je iets nuttigs te weten over dit onderwerp (vlotten bouwen (in Zweden), waarschijnlijk met het wrakhout e.d. dat je kunt vinden) laat het hier even weten!
Ik ben benieuwd...

Gerben



"It's about fears and controlling your fears. About knowing your limits and knowing the limits that nature is imposing on you. I am dealing with that every day - it is part of what I like."

->Gilles Voirol, freeride snowboarder 1975 - 2002<-
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Ha Gerben,

Ik heb zelf een paar jaar geleden 6 dagen op een vlot de Linge afgezakt, erg leuk, maar als je de hele dag met 7 of 8 man op een vlot van 8 bij 4 meter zit, ben je elkaar op gegeven moment echt zat, dus zorg er voor dat degene waarmee je gaat wel een vriend is! Wij sliepen en kookten er ook op, hadden een vuurton aan boord, een grote zitbank en een motor (en nog geen 2 km/h varen....)

Wat wij gedaan hebben, is dat we 20 (dacht ik) grote vaten aan de onderkant geknoopt hebben, maar aangezien jij een vlot gaat bemannen met slechts 1 medebemanningslid, kun je het met 6 vaten makkelijk af (vat van 200 liter houdt 200 kg., 6 vaten is ook voor stabiliteit en reserve in geval van lekke vaten). Wij hebben het hele vlot geknoopt, en hebben met pallets een dek gemaakt. Maar die zooi is lastig mee te nemen tenzij je met een hele grote auto gaat.....

Misschien moet je eens vragen wat je huurt als je een vlot gaat bouwen, als je een pakket kunt huren wat bestaat uit een kilometer touw, 8 balken en 6 vaten, kun je een leuk vlot bouwen :)

Gr,
Maarten

www.theanalogproject.tk
 
Bedankt voor de opmerking dat het wel leuk was. Je bent ongeveer de eerste die het plan niet meteen als gestoord ziet :)...

Het vervelende van vaten is dat we er daar aan moeten komen en dat een klein vlot (zoals dat van ons) snel instabiel wordt als we er vaten onder gebruiken. En de vaten boven op de constructie is heel lastig (ervaring) om betrouwbaar te maken.
De vlotten die door die organisatie gemaakt worden zijn volledig van houten palen gemaakt (Timber rafting, a hart's desire... Juist) en dat is waarschijnlijk ook het enige materiaal dat we daar (in grote hoeveelheid) voorhanden zullen hebben.
Dat van die vuurton is een goed idee. We zaten er al over na te denken hoe we vuur mee zouden nemen. Lagen van stenen/ aarde/ stenen/ aarde met leek ons een optie, maar zo'n ton moet ergens te scoren zijn...
Bedankt voor je reactie, we hebben weer een item voor de inboedel!

Gerben


"It's about fears and controlling your fears. About knowing your limits and knowing the limits that nature is imposing on you. I am dealing with that every day - it is part of what I like."

->Gilles Voirol, freeride snowboarder 1975 - 2002<-
 
Ik bedenk me net weer wat: binnenbanden van auto's, trekkers en weetikveel wat, blijkt heel prima te gaan! Kun je ook makkelijk een aantal van meenemen in je tas zelfs!

Onder die vuurton (stalen emmer ofzo) moet je zeker een dikke laag plaggen leggen, er er om heen ook, een brandend vlot is heel vervelend (maar je hebt wel een hele hoop water in de buurt als het goed is... :) )

Met die vaten kan het heel prima, als je de gaten in je constructie breed genoeg maakt zodat de vaten er bijna doorheen passen, kun je ze enorm goed vast maken, als je dan een mooie overspanning maakt van 3 meter, en het vlot 4 meter lang maakt, moet 'ie aardig stabiel zijn!

Je mag me ook mailen als je uitgebreide info wil (als ik alles hier neer zet.... ;-) ) : maarten_bal@hotmail.com

Gr,
Maarten
-in 3 kranten gestaan met het vlot!!!

www.theanalogproject.tk
 
je plan vind ik retegaaf en zeer inspirerend!!
Ik loop ook al een tijdje met zo'n idee in m'n hoofd.
Houd ons dus op de hoogte van de ontwikkelingen.

groet,
joeri
 
Heb al eens op zelfgebouwde vlotten geraft.
(zie ook http://www.hiking-site.nl/schrijfblok_20011215-1.php)
Ging erg goed, je moet alleen even weten hoe je zo'n ding knoopt.
Het is erg simpel (als je het weet) en ongeloofelijk stevig, maar lastig via de mail uit te leggen.
We gebruikten per raft/vlot 2 grote opblaasbare drijvers.
en zo'n 12 polsdikke boomstammetjes (zo uit m'n hoofd)

het komt erop neer dat je de 2 aan elkaar te knopen delen in de juiste positie op elkaar legt, hier een stuk(je) heel sterk en dun touw losjes dubbel omheen slaat, een stevige vingerdikke stok door deze lus steekt, een knoop boven op de stok legt. Het geheel is nu nog vrij los. De kunst is om nu de stok rond te draaien zodat de het touw zich strak trekt en de 2 delen met enorme kracht tegen elkaar vast drukt. Zowel het touw als de stok moeten stevig zijn.
Draai nu de stok parallel aan 1 van de vastgeknoopte delen en knoop de stok aan het uiteinde met een ander stuk touw op een normale manier vast.
Op deze manier krijg je een super stevige en duurzame verbinding.
Als je het ontwerp van het vlot een beetje slim maakt dan kun je hier prima mee varen/raften.
Vergeet niet om diagonaal over het raft 2 stammetjes kruislings te knopen. dit om dwarse torsiekrachten op te vangen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Cheers
Frank.
 
> maar lastig via de mail uit te leggen.

Aha, dus jij gaat tijdens de nog te organiseren survival-hike uitleggen hoe een volt te maken?? :+

Raymond
- wie durft/wil de survival-hike (te) organiseren???
 
>- wie durft/wil de survival-hike (te) organiseren???

Sorry hoor, maar dit is een inkoppertje... Survival organiseer je niet! Dat overkomt je als je schip zinkt en jij in je eentje op een onbewoond eiland aanspoelt! }> (Maar we kunnen die vaardigheden natuurlijk wel oefenen)

Een hele survival hike is misschien wat veel van het goede, dat kun je beter bij een echt survival-trainings kamp doen (als je dat wilt) maar een keer met z'n alleen vlotten bouwen lijkt mij ook errug leuk!!
Wil wel eens kijken, in de achterhoek zijn er mogelijkheden genoeg om dit te doen.

Pieter
"Not all those who wander are lost" -J.R.R. Tolkien-
 
Skippyballen... Lift naar Zweden, zoek de locale speelgoedwinkel en koop 6 skippyballen (en een pomp). Maak een frame van hout, skippyballen op de hoeken en in het midden van de lange kant en voila... Kost je niet de wereld, drijfvermogen is geweldig en na je tocht geef je ze weg.

Wil je het helemaal puur natuur doen dan kan dat wel, maar je richt dan vaak veel schade aan. Riet, bijvoorbeeld, drijft uitstekend in bossen maar je moet hele rivieroevers leegplukken om genoeg bij elkaar te krijgen. Gewoon hout, stammetjes etc, heel bos leegsprokkelen... Das natuurlijk niet de bedoeling.

Groets, Rob. (die er vanuit gaat dat iedereen wel weet wat een skippybal is).
 
Goed idee, en als het vlot dan toch niet blijkt te werken, kun je altijd nog skippy-en :)

Maarreh, ik denk dat binnenbanden van auto's iets sterker zijn dan skippy's, maargoed, hoe meer opties, hoe groter de kans dat het gaat lukken!! Puur natuur is leuk, maar zoals al eerder gezegd kost het dus ook te veel natuur, veel dikke stammen kiezen, en die niet omhakken maar opzoeken, is meer uitdaging, maar zeker zo leuk!!!

Als je die ballen nou vult met helium en een mast met een zijl d'rop zet, kun je lekker vliegen :7

Grtz,
Maarten
-bijna weekend...

www.theanalogproject.tk
 
Skips zijn sterker dan binnenbanden! De wanddikte van die dingen en de taaiheid van het materiaal garanderen een redelijke mate van `blijfdrijf`, binnenbanden zijn sneller lekgestoken door scherpe takken en verborgen rotsen en zo. Komt bij dat skips altijd wel ergens te koop zijn, binnenbanden kan nog gemeen zoeken zijn (indien verkrijgbaar meestal gebruikt en dus minder betrouwbaar, indien nieuw stukken duurder).

Moest net nog denken aan een verhaal over een vent die uit lege plastic melkflessen een vlot heeft gebouwd en daar vrolijk mee heeft rondgedobberd op een of andere zee, kan natuurlijk ook nog :D

Groet, Rob (die zijn vlotten bijzonder serieus nam, ooit).
 
Is 't niet wat om een jaartje ofzo alle lege frisdrankflessen (PET-flessen) op te sparen en daar wat leuks van lijmen ??

Cheers
f
 
Bovendien als het onderweg misgaat, pak je de boel op. lever je het in bij de supermarkt en ga je van de winst naar de kroeg :)
 
Ik heb ook al flink wat vlotten gemaakt, maar nog nooit om langer op te vertoeven. Wel een errug leuk idee!

Maak het vlot langwerpig, dan blijft ie makkelijker in de juiste richting liggen...

grtz
Henk
- vorig jaar een vlot gemaakt om met 30kinderen+6leiding 50m de vecht af te zakken en weer terug te peddelen, heeel veel werk, maar nog meer voldoening :)

The Recumbent Architecture Pivo
 
Hey Gerben;

ben een beetje laat met reageren maar sinds ik een scouting groep de maas af heb zien zakken, loop ik al te zoeken naar slachtoffers bij mij op de groep die ook zoiets willen ondernemen, een pagina waar je dan ook misschien een ideetje op kan doen is op www.kontiki2.nl leuke site, waar je zeker wat info op kan doen!

greetingz Wouter
 
Yo Wouter! Het is nog helemaal niet (te) laat hoor. Ik ga pas 7 augustus weg, so knock yourself out zou ik zeggen!
Bedankt voor die site, ik ga hem binnenkort eens doorspitten.

Groeten
Gerben



"It's about fears and controlling your fears. About knowing your limits and knowing the limits that nature is imposing on you. I am dealing with that every day - it is part of what I like."

->Gilles Voirol, freeride snowboarder 1975 - 2002<-
 
Wij hebben wat ervaring met een bamboe vlotten in Noord Thailand. Deze vlotten overstromen tijdens de tocht bijna geheel, hout is zwaarder dan het holle bamboe. Je hebt dus erg veel (dik) hout nodig voor een goed vlot. Het voorgestelde extra drijfvermogen met Skippy's of banden moet je zeker overwegen.
Denk ook aan een soort driepoot op het vlot waaraan je je baggage hangt. Je spullen blijven dan droog als het water toch over je vlot gutst.

www.vreemdevoettochten.nl
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hmm, een driepoot om je bagage op te hangen?
Heb jij daar goede ervaringen mee?

Het lijkt me lastig om een paar (2-4) rugzakken van tig kilo hoog en droog boven het vlot in een driepoort te sjorren. Wordt het geheel toch niet stabieler op?
Je weet van te voren dat de handel nat(kan)word(t)en.
Verpak je spullen in je rugzak in waterdichte zakken, doe je regenhoes om je rugzak als eerste bescherming en sjor je rugzak plat op het vlot. Dan is dat ook nog een redelijk comfortabele zitplaats.


Geniet nooit met mate.
Frank.
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan