Voeding


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
We zijn drie derdejaars voeding en dietetiek studenten aan de hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
In ons vierde jaar moeten wij een afstudeeropdracht uitvoeren, daarbij hebben we het ambitieuze plan om
dit in het buitenland te doen. Aangezien we alledrie erg sportief zijn en al enige ervaring hebben in het alpinisme
lijkt het ons erg interessant om ons te verdiepen in voeding en bergsport.
Uit eigen ervaring is het volgen van een adequaat dieet erg moeilijk, zo zijn er erg veel beperkingen zoals het
meenemen van vocht, groente, fruit, brood en zuivel. Echter is een complete voeding noodzakelijk om goed te kunnen
presteren op grote hoogte. Op de markt zijn al vele kant en klare voedingen verkrijgbaar, maar als dietisten
zetten wij daar vraagtekens bij. Is deze voeding wel adequaat? Wat is wel goede voeding voor bergsporters? Tijdens
onze afstudeeropdracht willen we ons hierin verdiepen, en zouden jullie ons daarbij kunnen helpen?

Op het moment bevinden wij ons nog in de orientatiefase, daarbij hebben we nog veel informatie en (inter)nationale
contacten nodig. Onze vraag is of jullie ons artikelen en/of informatie over dit onderwerp zou kunnen leveren,
daarnaast zijn we op zoek naar internationale contacten of instituten in het buitenland die zich daar mee bezig houden.

Als jullie iets weten, neem contact met ons op! Alvast bedankt!
mieke_acda@hotmail.com
0642805956
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Jullie kunnen contact opnemen met Adventure Food, die maken expeditievoedsel.
Maar waar richten jullie je verder op? Bergsport is één, maar de tijd zal een veel belangrijkere factor zijn, een gezond persoon hoeft voor een weekje natuurlijk niet op vitamientjes te letten, bij twee weken, drie weken? En hoe zit dat bij andere voedingsstoffen? Energie is het belangrijkst omdat bergsport (bergwandelen, langlaufen (al dan niet met pulka)etc.) zwaar is, gebruikte energievoorraden moeten weer worden angevuld.
Ik ben wel benieuwd naar jullie eindresultaat.
 
www.ryanjordan.com

Daar zitten een paar wiskundige figuren bij die precies uitrekenen hoeveel energie er in hun lichaamsvet zit, en in hun meegenomen eten, zodat ze met 30 kilo zonder herbevoorrading 1000 kilometer door Alaska kunnen trekken. Er staan op de site ook gedetailleerde berekeningen bij, met verantwoording van hun keuzes. Ze drogen en verpakken hun eten zelf (dacht ik).

Succes!!
 
Dit is voor mij interessant als buitensporter, maar ook als ex-begeleider van afstudeer-opdrachten. En daar zie ik al een typisch beginnersfoutje: er zijn geen duidelijke probleemstellingen en afbakeningen en de focus wordt op oneindig wijd gezet. Dit moet dus veel verder worden vernauwd en afgegrensd worden.
Iets anders is het verschijnsel waar andere mailers ook al op wijzen: bij niet al te langdurende projecten worden eten en drinken vooral als een logistiek probleem benaderd. Dat wil zeggen : hoe wordt de extra last die het meeslepen van eten, drinken, brandstof etc. wat betreft volume en gewicht zoveel mogelijk beperkt.. En is daarbij een zo minimaal mogelijk gewicht belangrijker dan volume of juist andersom?
Op wat langere termijn(wanneer dan precies?) gaan zaken als gezonde samenstelling en variatie natuurlijk ook een rol spelen..
Verder wil ik hier niet gaan, maar ik zal mijn adres in ieder geval aan de studenten doorsturen!
Groeten en succes,
Boelo
 
> een gezond
>persoon hoeft voor een weekje natuurlijk niet op vitamientjes
>te letten, bij twee weken, drie weken? En hoe zit dat bij
>andere voedingsstoffen? Energie is het belangrijkst .....

krek, zo ist.
1 een gezond persoon kan als het nodig is makkelijk 2 maanden zonder vitamines. vgl de schepen van de VOC.
2 energie is t belangrijkst... dus als je voorzien bent van niet al te snelle (droge) koolhydraten kun je verder je eigen studeerkamervet verbranden. vgl onze verre voorouders, die wel eens hongersnood hadden en toch zware lichamelijke arbeid moesten verrichten en zo.

daar hoef je dus geen ingewikkelde dietetiek op los te laten.
gewoon de laatste bui afwachten en klauteren maar........

vr gr ome kees.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan