Vraag over gebruik Coleman 442 benzine brander


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
R

rkl

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in het benzine brander gebeuren. Heb er 1 voor mijn verjaardag gekregen en weet eigenlijk niet hoe ik hem goed moet gebruiken. :+

Heb de handleiding gevolgt en toen de brander voor het eerst eens aangestoken. Maar hij geeft eigenlijk altijd een grote vlam. Niet een vlam als bij een gas brander. Ik dacht dat dit een beetje het zelfde moest zijn.

Als ik hem aan steek dan blijft de vlam erg wakkeren. Dus geen mooie stabiele vlam. Ook worden de pannen zwart aan de onderkant. Ik heb al een keer veel gepomt een keer wat minder maar krijg hem niet stabiel. Ook als ik hem een poosje aan laat staan geen betere verbranding, wel brand hij lang door. Ook al een keer voorgekomen dat de benzine langs het potje naar beneden liep. Gebruik coleman benzine.

Wat doe ik toch mis????
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ik ken de brander an sich niet maar zoals je het hier beschrijft kan het op 3 problemen duiden:
Toch de druk!
Als het zo'n brander is die bestaat uit een benzine reservoir met daar gelijk een brander bovenop dan moet je deze zo ver op druk brengen dat je de plunjer amper nog ingedrukt krijgt.
Let wel op: er zit een gaatje in dat dingetje en dat moet je tijdens het pompen dichtdrukken.

Als het dat niet is dan kan het zijn dat er niet de juiste brandertip op zit voor de gebruikte brandstof.
Dus als er een andere bij zit zou je deze eens kunnen proberen.

Of er is echt iets niet in orde met het ding, want een benzine brander moet inderdaad gewoon mooi blauw en roetloos branden, net als een gasbrander.

Probeer m overigens met een minimale hoeveelheid benzine aan te steken, des te minder gele vlammen krijg je

Succes
Rob


Yr DDraig Goch


Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Ik ken de brander ook niet, maar als de brander voor meerdere brandstoffen gebruikt kan worden, is er een optie dat de verkeerde generator er nu inzit. Zo heeft mijn coleman een generator voor petroleum.

Je kan ze herkennen door de code die erop staat.

grtz
Henk
 
Dat lijkt de meest logische verklaring, met een petroluem generator benzine stoken geeft zeker een grote gele vlam omdat er te veel brandstof door komt. Echter, ik zag op de site van Coleman dattie alleen geschikt is voor Coleman fuel en ongelode benzine en dat er maar 1 type generator voor is. Er zou dus geen verkeerde generator op moeten kunnen zitten.
Zit de generator wel goed vastgedraaid? Aangezien hij ook al benzine lekte...
Ik ken helaas het probleem, heb nog een Coleman Peak 1 Unleaded staan, de voorloper van de 442. Deed het vers uit de winkel prima maar nadat de generator is vervangen had ik gele vlammen en ondanks dat Coleman in diverse reparatie sessies zo ongeveer alles had vervangen (generator, brandstofmengkamer, branderkop, pomp) bleef het probleem bestaan. 't Is nooit meer wat geworden (snif), altijd zwarte pannen.

Groetz,
Dennis
 
Helaas,

heb hem net gevuld. Tot net onder het einde van het dopje dus niet helemaal vol maar iets meer benzine er in. Zo kan ik hem beter onder druk zetten. Als ik hem dan wil aansteken dan vlamt ie wat en gaat weer uit. Wel loopt er nu benzine langs de tank naar beneden. Dus
lijkt het er op dat de druk nu te groot is???

Kan hem trouwens op de kop houden als ie uit is. Dan loopt er geen benzine uit.


Alvast bedankt,

groeten Richard
 
Tja, ik zou er toch maar even mee terug gaan dan, of je moet toevallig in de buurt van Bergen op Zoom wonen, dan zou ik wel even kunnen spelen met het machientje...ik hou wel van dit soort uitdagingen.

Rob
Yr DDraig Goch


Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Ik ga er inderdaad maar even mee terug.

In iedergeval bedankt voor de antwoorden.


Groeten Richard
 
Ik heb jaren een Coleman 424 gebruikt.
Beslist een ander toestel; twee-pits, maar ook een benzinebrander.

Met aansteken was het altijd een beetje met "gevoel" werken.
Volgens mij is het inderdaad ook de druk...
Ik begon ook altijd met zo'n lelijke gele vlam.
Na wat meer en minder opendraaien werd ie uiteindelijk mooi blauw en kon daarna het gas lekker ver open.

Op mijn toestel zat een soort choke-kraantje; als je die ook hebt zou ik die eens dicht draaien.
Het enige dat dat kraantje bij de mijne deed was.... extra gele vlammen bewerkstelligen.

Uiteindelijk hebben we voor het normale kampeerwerk weer een campinggaz-toestel gekocht, omdat ik van mijn vrouw altijd dat enge benzine-ding moest aansteken: niet handig als je met een bergtocht altijd voor het koken thuis moet zijn.....


Grtz
Ruud
 
Hoi Richard,

als de toevoer van benzine te groot is ontstaan er ook gele vlammen. De benzine kan niet meer vergassen in het voorverwarm-gedeelte met gele vlammen als gevolg. Kan het zijn dat je te snel de kraan open zet na het voorverwarmen danwel continue open hebt staan tijdens het voorverwarmen? Het is maar een gissing, maar misschien heb je hier wat aan.

Ik zou verder niet al teveel benzine in de fles stoppen (onder het maximum houden). Er moet namelijk wel voldoende lucht in kunnen om
het zaakje op druk te zetten.

Roet is het gevolg van een onvolledige verbranding en moet je zoveel mogelijk voorkomen. Het geeft niet alleen zwarte pannen en brander, maar er komen ook veel stoffen vrij die erg schadelijk voor je gezondheid zijn.

Succes!

groet
Richard
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan