Welke Alpen tocht (of Dolomieten)?


Hallo allemaal,

De zomervakantie komt steeds dichter bij dus wordt het maar weer eens tijd om een tocht uit te zoeken. Reisgenoten heb ik al dus dat is geen probleem. We hebben allemaal een zeer goede conditie (fanatieke roeiers), maar niet allemaal even veel ervaring.

Nu zoek ik liefst een behoorlijk ruige tocht met door behoorlijke ruige bergen. Liefst zoek ik een tocht waar een beetje redelijk weer te verwachten is. Vorig jaar in Noorwegen is het kwik niet boven de 10 graden gekomen en regende/sneeuwde het elke dag, zonder uitzondering. Dat wil ik liever niet nog eens mee maken.

Een eerste tocht die me wel wat lijkt is de Tour Monte Rosa gecombineerd met een stukje Haute Route. Hierbij vraag ik me echter af, is deze route niet te zwaar (zwaarder dan Rondane en Hardangervidda bij extreem slecht weer) of is het niet een rotklimaat op de gemiddeld 2500m mter hoogte?

Een alternatief lijkt me de GR54 (Tour de L'Oisans) in de Écrins. Heeft iemand ervaring met deze route?

De Haute Route van Chamonix naar Zermatt is ook een alternatief, maar misschien iets te druk belopen en te dicht bij de bewoonde wereld, of zie ik dit verkeerd?

De Dolomieten lijkken me overigens ook echt prachtig. De Alta Via 1 of 2 lijken me erg mooi, maar is het hiet wel mogelijk om wild te kamperen? Hoe zit het verder met de zwaarte van deze routes?

Nu zou ik graag willen vragen van mensen of ze ervaring hebben met deze routes en hun verhalen. Anders zou ik ook graag alternatieven willen bekijken. Hierij geld wel dat de routes een beetje goedkoop bereikbaar moeten zijn met het openbaar vervoer, want ik ben een arme student :)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Ik heb de TMR een paar jaar geleden gedaan. Er zitten mooie stukken tussen, maar vooral rond de passen van/naar Italie is het erg druk en niet erg fraai (skiliften). Het gebied rond Saas-Fee is ook al niet om naar huis te schrijven. De Haute-Route is m.i. een veel betere keuze. Verleden jaar heb ik die route voor een groot deel gelopen. Afgezien van de omgeving van Verbier (wederom volledig verpest door skiliften en afgravingen voor skipistes) is het een erg mooie route. Ik was er in augustus, maar desondanks zie je overdag nauwelijks iemand. Je komt zo nu en dan inderdaad wel door een dorpje, maar dat is ook wel weer handig voor proviand. De Europaweg tussen Grachen en Zermatt was verleden jaar overigens afgesloten ivm steenslag.
Het weer in de Alpen is wisselvallig. Het regent er helaas frequent. Verleden jaar heb ik twee weken superweer gehad, maar reken daar maar niet op! Echt goedkoop in Chamonix en/of Zermatt komen is lastig. Ik ben naar Geneve gevlogen en ben met de trein verder gereisd (met een transfer-ticket).
 
Bedankt voor de informatie :) Ik dacht juist dat de TMR natuurlijker was dan de Haute Route, maar als dit dus niet zo is, is de TMR snel uitgesloten.

Overigens weet ik dat echt goedkoop in Chamonix en Zermatt e.d. komen niet mogelijk is, ik had de prijs hiervan al uitgezocht. Echter ben ik niet bereid om meer dan €250 totale vervoerskosten vanaf Schiphol te betalen.
 
Waarom eigenlijk niet een tocht door Oostenrijk? Is toch wat goedkoper dan Zwitserland en je kunt tegenwoordig weer in de zomer goedkoop naar Innsbruck vliegen (Transavia). Vandaaruit ben je voor weinig met bus/trein in b.v. het Zillertal voor de Berliner Hohenweg.
 
Goedkoop naar de Alpen is met de CityNightLine nachtrein, als je geluk heb kost een retourtje 55euro naar Milaan met een slaapstoel. Voordeel is dat je ook gewoon al je bagage meekunt nemen inclusief gasblikje.
 
Oostenrijk lijkt me inderdaad ook wel een optie, maar is niet bepaald zo goedkoop als het lijkt... Een retourtje Innsbruck met Transavia kost een euro of 150 terwijl een retourtje Geneve met Easyjet maar 90 euro kost. Een treinkaartje Zermatt-Geneve kost wel best wat...

De Berliner Höhenweg is echter zeker een optie. Wat zijn de meningen hierover. Verder is de route nogal kort. Kent iemand een aansluitende route van ongeveer een week?

Over die CityNightLine/NS Hispeed, die zal ik ook nog wel eens bekijken. Het probleem alleen is dat het nu niet echt werkt...
 
>De Berliner Höhenweg is echter zeker een optie. Wat zijn de
>meningen hierover. Verder is de route nogal kort. Kent iemand
>een aansluitende route van ongeveer een week?

Je kunt in oostelijke richting via de Hohe Tauern doorsteken. In dat nationale park mag je overigens niet kamperen. Als je daar ergens eindigt heb je wel weer wat meer reiskosten terug naar Innsbruck. Je kunt ook westelijk richting Stubaier Alpen gaan. Ook daar kun je je prima een weekje vermaken. Of je kunt zelfs nog helemaal richting het Otztal trekken. Met een paar kaarten kun je gewoon eigen route samenstellen. Kaarten van Oostenrijk zijn bij de NKBV te koop.
 
>Nu zoek ik liefst een behoorlijk ruige tocht met door
>behoorlijke ruige bergen. Liefst zoek ik een tocht waar een
>beetje redelijk weer te verwachten is. Vorig jaar in Noorwegen
>is het kwik niet boven de 10 graden gekomen en
>regende/sneeuwde het elke dag, zonder uitzondering. Dat wil ik
>liever niet nog eens mee maken.

GR20, Corsica. Zwaarste route van Europa, wordt er gezegd. Gegarandeerd mooi weer, zo veel zelfs dat je geen rivier of ander oppervlakte water tegenkomt. Hele ruige bergen, meeste mensen doen er een kleine drie weken over. Onderweg geen mogelijkheden tot inslaan profiant.

Eins
 
>GR20, Corsica. Zwaarste route van Europa, wordt er gezegd.
>Gegarandeerd mooi weer, zo veel zelfs dat je geen rivier of
>ander oppervlakte water tegenkomt. Hele ruige bergen, meeste
>mensen doen er een kleine drie weken over. Onderweg geen
>mogelijkheden tot inslaan profiant.
>
>Eins

Ik moet zggen, de GR20 is zeker een route die hoog op mijn verlanglijstje staat. Daarbij vraag ik me echter wel af, is deze niet te zwaar? Als ik zeg dat niet iedereen even veel ervaring heeft, bedoel ik in principe namelijk dat sommigen geen ervaring hebben. Zelf zal ik ervoor zorgen dat ze perfect voorbereid zullen zijn en ik weet dat ze mentaal niet zullen instorten, maar dan weet ik nog niet of het een verstandige keuze voor hen is als eerste tocht. Ik ben er trouwens achter gekomen dat vervoer naar de GR20 niet eens zo duur is. Als deze tocht dus te doen is, denk ik wel dat dat de keuze voor deze vakantie wordt :)
 
-GR20, Corsica. Zwaarste route van Europa, wordt er gezegd. -Gegarandeerd mooi weer, zo veel zelfs dat je geen rivier of ander -oppervlakte water tegenkomt. Hele ruige bergen, meeste mensen doen er -een kleine drie weken over. Onderweg geen mogelijkheden tot inslaan -profiant.

-Eins

Ik vond de GR20 erg mooi, lekker zwaar (veel hoogtemeters en af en toe wat klauteren). Drie weken lijkt me lang, twee is meer in de richting. Maar Eins, ik heb in al mijn vakanties in Schotland nooit zulk verschrikkelijk boodweer gehad als in Corsica. Als het er regent komt het echt met bakken uit de hemel. En bij droog weer zijn van die rotsplaten geen probleem, maar als ze zeiknat zijn... Er zijn zeker wel stroompjes, waar je dan heerlijk in kunt badderen, en hier en daar wat meertjes. Wat betreft proviand, halverwege houden de meeste mensen een rustdag. Je kunt danmet de trein naar een stadje met eten. Verder wel zo nu en dan kaasboertjes en Mars-achtige repen te koop in de hutten.

De Tour d'Oisans heb ik ook al een tijdje op mijn lijstje staan, maar ik heb dus geen ervaring met de zwaarte daarvan. Als je graag wilt vliegen zou je ook naar een vliegveld in de buurt van de Pyreneeen kunnen vliegen en een stuk HRP lopen.

Wat vervoer betreft, als je met een wat grotere groep bent, kun je dan niet een busje huren? Best kans dat dat een stuk goedkoper is dan treinen of vliegen. Of als je goedkoop wilt reizen binnen europa www.eurolines.nl. Waar vind jij trouwens dat reizen naar Corsica goedkoop te doen is? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Veel plezier met de voorbereidingen.
Harold
 
Over dat stukje HRP, dat heb ik ook overwogen, maar zover ik kan zien is dat echt idioot duur. Om de een of andere reden zijn alle luchthavens in de buurt van de Pyreneeën verschrikkellijk duur. Verder weg is de trein/bus dan weer heel duur.

Verder, over dat betaalbare evrvoer naar de GR20, ik zal het even uitschrijven voor iedereen die dat wel eens wil doen.

Om te beginnen neemt men een vliegticket vergelijk site à la cheaptickets.nl. Vervolgens zoekt men een retourtje Amsterdam-Nice. Hieruit komt dan waarschijnlijk een goedkoopste vlucht van rond de €150 totaal.

Vervolgens gaat men naar de site www.corsica-ferries.co.uk en zoekt men een retourtje Nice-Corsica. Deze prijs zal dan rond de €44pp liggen tegen gemiddeld tarief als men eerst van Nice naar Calvi gaat en vervolgens van Ajaccio naar Nice. Met laag tarief betaalt men zo'n €10 pp minder. Voor een kamer met bedden (4 personen) betaalt men €10-15 extra per reis.

Eenmaal aangekomen in Calvi kan men voor €7 de bus naar Calenzana nemen om vandaar de GR20 te beginnen. Aan het einde van de tocht, als men aankomt in Bavella (1 dag voor Conca, waar geen openbaar ver is), kan men van daar de bus richting Ajaccio nemen voor €18, om vandaar de reeds geboekte reis naar huis te nemen. Dan sla je het laatste deel van de GR20 over.

Alles bij elkaar komt dit dus uit op totale vervoerskosten van 150+44+7+18= €219. Behoorlijk betaalbaar dus.
 
heb je de optie voor de Haute route al bekeken met behulp van de city nightline naar basel? Je komt namelijk erg vroeg in Basel aan en vandaar uit kan je zo verder treinen naar geneve, een stukje lopen in Geneve naar de Franse spoornet (Geneve Eaux Vives) en daar de boemel naar Chamonix pakken (1 of 2 keer overstappen), daar kom je dan 's middags aan. Vanuit Zermatt weer terug naar Basel. Je koopt dan een retour citynightline op Basel en drie enkeltjes vanaf Basel (Basel - Geneve, Geneve Eaux Vives- Chamonix en Zermatt-Basel.

Een andere optie is vanuit Basel via Martigny naar Chjamonix te reizen. Zoek de tarieven maar eens uit via deze routes. Als het goed is kan je makkelijk onder je budget blijven (tenminste dat lukte mij wel een aantal jaar geleden).

Met een railplus abo kan je best wel korting krijgen alsook vroegboek kortingen. Railplus is interessant als je vaker dan een keer per jaar weggaat, het loont al bij twee keer internationaal reizen.
 
Je gaat voor mooi en natuurlijk. Dan zou ik maar beter niet gaan vliegen. De alpen en andere lokaties die je noemt zijn vlakbij, dus vliegen lijkt me sowieso overbodig. Als je liever weinig geld wilt uitgeven: met liften ben je er zo en dat kost je niets. Ook is het vaak een erg gezellige, sociale manier van reizen. Ik kan het je aanbevelen. Klinkt misschien eng, maar is superleuk.
 
>
>Met een railplus abo kan je best wel korting krijgen alsook
>vroegboek kortingen. Railplus is interessant als je vaker dan
>een keer per jaar weggaat, het loont al bij twee keer
>internationaal reizen.


de railplus pas is niet altijd goedkoper. Heb hem een keer aanschaft omdat ik dacht dat ik goedkoper uit zou zijn. Maar bleek elke keer duurder uit te zijn, omdat er weer keer actie tarieven waren en die kan je niet boeken met je railplus of een weekendtarief die goedkoper was dan de railplus prijs.
Voor oost europa zou ik al helemaal niet kopen, want daar begrepen ze helemaal niets van die kaart.

sylv
 
Alles bij elkaar blijft treinen nog steeds een stuk duurder dan vliegen. Wat de NS ook beweert, als je ver vooruit tegen laagste tarief reist, blijft een enkeltje Geneve met de trein minimaal €79.

Terug over tochten trouwens: weet iemand hoe het zit met wildkamperen op de Alta Via 1 en 2? Hoe zit het verder met vervoer vanuit Conca tijdens de GR20?
 
>Drie weken lijkt me lang, twee is
>meer in de richting. Maar Eins, ik heb in al mijn vakanties in
>Schotland nooit zulk verschrikkelijk boodweer gehad als in
>Corsica. Als het er regent komt het echt met bakken uit de
>hemel. En bij droog weer zijn van die rotsplaten geen
>probleem, maar als ze zeiknat zijn... Er zijn zeker wel
>stroompjes, waar je dan heerlijk in kunt badderen, en hier en
>daar wat meertjes. Wat betreft proviand, halverwege houden de
>meeste mensen een rustdag. Je kunt danmet de trein naar een
>stadje met eten. Verder wel zo nu en dan kaasboertjes en
>Mars-achtige repen te koop in de hutten.

GR 20 heb ik dus nog niet gelopen, maar hij leek me aan de verlanglijst van David te voldoen, afgezien dat de Alpen niet door Corsica lopen.

David, GR 20 lijkt me zeker zwaar voor een groep met maagdelijke wandelaars. Aan de andere kant kom je met een goede conditie en stevige training een heel end.

En cheaptickets is absoluut niet de plek voor de goedkoopste tickets, omdat de meeste budget airliners niet mee worden genomen: Ryanair retour van Eindhoven naar Pisa: 85.

Eins
 
David,

Heb je al bij de treinreiswinkel gekeken? Misschien kunnen die voor
jullie als groep wat betekenen. Ze hebben namelijk reisarrangementen die aantrekkelijker worden naarmate je met meer mensen reist. Mogelijk heb je dergelijke arrangementen ook zonder overnachtingen.

Idee 2 is: Roemenie. Ruige bergen, en het schijnt niet heel duur
te zijn om er te komen. zowel met de trein als het vliegtuig.
Op www.interrail.startpagina.nl kun je wellicht treininformatie vinden. Officieel mag je er volgens mij niet wildkamperen, maar er zijn stukken Karpaten bij die enorm uitgestorven zijn.

Groetjes, Mirjam
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):



banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan