Werkt bio-ethanol in multi-fuel branders?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste pyromanen,

Reizend via Oslo-Gardemoen vliegveld en verder met de trein naar Kongsvold (Dovrefjell) moet ik ergens brandstof zien op te pikken voor mijn MSR Dragonfly.

In Kongsvold is (voorzover ik kan vinden) niets te krijgen. Blijft het vliegveld over. De Statoil pomp hier verkoopt bio-ethanol (85% sprit + 15% gasoline).

Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt een stuk schoner dan gewone loodvrije benzine maar ik kan bij MSR niet goed terugvinden of een multi-fuel branden als de dragonfly hiermee om kan gaan.

Heeft er iemand op Gardemoen ooit op een andere wijze schone brandstof kunnen scoren?

Groet,
Sander.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


hi, copy pasta van de msr site

Multi-Fuel
Burns white gas, kerosene, unleaded auto fuel, diesel, and jet fuel.

white gas wasbenzine
kerosene petroleum, lampenolie
diesel diesel
automobile gas loodvrije benzine
mineral spirits spiritus
aviation (AV) gas kerosine

termen komen beide van de msr site, al lijkt het niet zo, de bovenste is gevonden bij de beschrijving van de brander... maar bij mij bestaat nogthans verwarring over de term Je fuel... zo nochthans gewoon Kerosine moeten zijn, maar dat blijkt niet uit de documentatie.

Volgens mij brand de brander evenwel niet op alcohol...

Succes met je zoektocht naar brandstof, heb zo 123 nix kunnen vinden google maar zal nog eens wat verder zoeken..

Bas
 
Volgensmij is die bio-brandstsof die jij aangeeft ook wel bekend onder de naam E85-fuel, wat betekend dat 85% van deze brandstof bestaat uit bio-Ethanol (alchol/ethanol gemaakt door gisting processen) en 15% normale benzine. Aangezien 85% best een grote hoeveelheid ethanol is en je brander het niet doet met Ethnaol vraag ik mij af of het werkt met jou brander. Een normale auto kan ook niet op E85 rijden die moet er ook een speciale motor voor hebben. Het zal dus even testen worden.
 
Hoi Sander,

De Statoil verkoopt ook groene flessen van 4 liter genaamd "Alkylatbensin 4-takt". Dit is schone benzine, vergelijkbaar met Coleman fuel. Het ruikt in ieder geval hetzelfde. Werkt prima op je MSR!

Groeten,

Volkert
 
Sander,

Ben zeer geïnteresseerd..

Ben vorig jaar naar Oslo-Gardermoen gevlogen, op en neer naar Oslo gegaan om brandstof in te slaan, en heb toen nog net de laatste middagtrein naar Kongsvoll gehaald. Was je van plan naar Andelsness te lopen ?

In Kongsvoll is niets. Een station (de trein is 4 x zo lang als het perron, check bij de conducteur of de trein waar je in zit er ook wel stopt; anders stopt hij op verzoek), en op een km afstand de fjellstue. Sla dus alles wat je nodig hebt vooraf in.

En dan heb ik ook nog een MSR Dragonfly..

Dit jaar heb ik wederom hetzelfde probleem, al ga ik nu naar de Borgefjell, maar ik moet wel ergens brandstof oppikken. Ben dus meer dan benieuwd. Overigens doet de Dragonfly het prima op benzine uit de pomp.

gr. Joop
 
>maar bij mij bestaat nogthans verwarring over de term Je
>fuel... zo nochthans gewoon Kerosine moeten zijn, maar dat
>blijkt niet uit de documentatie.

Jet fuel / Aviation Gas = Kerosine
Kerosene = Petroleum

Van Engels/Amerikaans naar NL vertaald dus...

Joris
 
Hoi Joop,

>Ben vorig jaar naar Oslo-Gardermoen gevlogen, op en neer naar
>Oslo gegaan om brandstof in te slaan

Aj, dat zou ik dus graag absoluut willen zien te voorkomen. De voortekenen zijn echter niet goed.

>Was je van plan naar Andelsness te lopen ?

Yep. Daar wil ik inderdaad zien uit te komen. Ik mag begin september 8 daagjes solo Noorwegen onveilig gaan maken en ben nog een beetje aan het puzzelen over de route. Bij mooi weer wil ik de snohetta over en ga ik 'linksom'. Bij slechter weer ga ik rechtsom via Loennechenbua. Ik ga geheel zelfvoorzienend en ben dus erg flexibel qua route en afstanden. Welk parcour heb jij gevolgd?

>In Kongsvoll is niets.

Dat leken de kaart en google earth inderdaad al aan te geven. En volgens Kongsvold Fjeldstue kunnen zij ook niets leveren qua brandstof.

>Dit jaar heb ik wederom hetzelfde probleem, al ga ik nu naar
>de Borgefjell, maar ik moet wel ergens brandstof oppikken. Ben
>dus meer dan benieuwd.

Ik zal mijn uiteindelijke resultaat posten.
Als laatste redmiddel wil ik in ieder geval gaan proberen om een lokale outdoorshop brandstof te laten afleveren in Kongsfold. Dat kon richting de Borgefjell wel eens extra lastig worden (het gebied ziet er overigens erg fraai uit! evenals het naastliggende sor-helgeland).

Is het een idee om wereldwijd hiking-site-fuel-depots te gaan aanleggen :+ Het begint zo langzamerhand echt vervelend te worden. In schotland op vuile brandstof moeten teren. Op IJsland pas op het allerlaatste moment wat gevonden. Ik heb me mentaal al voorbereid dat het een keer een water-met-hardkeks-tocht gaat worden :-(
 
Heren,

Dank voor het meedenken allemaal. Bio-ethanol zal dus gewoon niet lukken.

Die Alkylatbensin 4-takt is nog zeker de moeite van het informeren waard.

Kerosine heb ik 1 tocht mee moeten werken maar werd ik niet erg vrolijk van. Walmt en roet behoorlijk en wil maar lastig ontbranden.

Of zijn we toch gewoon te verwend met coleman fuel...
 
Joop (en anderen),

Statoil op Gardemoen laat weten dat ze literflessen White sprit hebben (geen white spirit). Volgens mij is dit terpentine en zou dat moeten werken in de dragonfly. Op de website van gardemoen is een layout van de luchthaven te krijgen waar ook 2 benzinepompen op staan.

Ik ga de dragonfly hier eens testen of het (goed) werkt op terpentine. In dat geval lijken we een oplossing te hebben!

Groet,
Sander.
 
Hoi Sander,

Ik heb een MRS whisperlite en heb jaren op whitesprit gestookt (met de kerosinesproeikop). Ik kan het niet echt aanbevelen. Het werkte wel, maar de brander moest er vaak worden schoongemaakt. Iemand anders die ik ken heeft het ook geprobeerd met een nieuwere Whisperlite, maar kreeg het niet voor elkaar. Ook is het voorverwarmen lastiger omdat het goedje minder warm wordt. En de brander raakt snel verstopt op de sudderstand.
Ik zou als ik jou was gewoon autobenzine kopen. Doe ik de laatste tijd ook en dat werkt goed met de benzine die men nu verkoopt.

Linda
 
Linda,

De Whisperlite heeft kennelijk wel een andere sproeikop dan de Dragonfly. Althans, in de Bever catalogus staat aangegeven dat de Dragonfly ook op gewone benzine en diesel moet kunnen branden, de Whisperlite zou ongelode benzine moeten hebben, en diesel wordt niet genoemd.

Maar klopt het dat "white sprit" terpentine is? "Sprit" is nl. spiritus.

gr. Joop
 
Hi Sander,

zelf stook ik ook wel eens White sprit of Rot sprit, maar dan wel in de daarvoor bedoelde branders van bv Trangia. Tis nl. brand alcohol, en gezien dat de msr geen alcohol verstookt denk ik niet dat je hiermee geholpen bent, voor het voorgloeien werkt het echter wel gewoon goed.

Bas
 
Ja, whitesprit is het spul waarmee je ook je verfkwasten schoonmaakt. Terpentine dus.

Maar er is toch geen enkele reden om nog gelode benzine te kopen? Ongelood wordt overal verkocht en zal allicht een beetje gezonder zijn.
 
Linda,

Klopt, gelode benzine heeft genoeg vervuild en beschadigd voor het afgeschaft werd.

Ik bedoelde er mee dat de Whisperlite dus kennelijk een andere sproeikop en/of brandstofgeleiding heeft dan de Dragonfly (deze heeft 2 sproeikoppen, eenvoudig te wisselen). En dat dus een brandstof die het op het ene apparaat niet goed doet, het misschien wel doet op het andere apparaat.

gr. Joop
 
> Welk parcour heb jij gevolgd?

Sander,

Mijn route liep langs:

Kongsvoll; Reinheim; Grovudalen, Grovudalenshytta, Raubergshytta, Reinsvassbu, Vike, Hoemsbu, Grovdalen, Andelsness.
Voor een groot deel staat deze route beschreven in het boek van Jolanda Linschoten, bergtochten in Noorwegen.

Ik heb er 10 dagen over gedaan, naar Noorse normen is het 8 dagen, maar dat zou voor mij forceren zijn geweest. En omdat ik toch wild kampeer is dat geen probleem. Komt bij dat de mooiste kampeerplekjes niet in het dal liggen waar de hutten staan, maar in de buurt van de passen waar je langs komt. Topper op deze route wat mij betreft: de pas tussen Amotsdalhytta en Grovudalen. Ik heb maar 1 plekje gezien waar een tentje paste. En daar gekampeerd natuurlijk.

Snohetta ben ik niet op geweest, al was dat wel het plan. Het weer was prachtig, maar de dagen dat ik in de buurt zat zaten de wolken erg laag, dus over de top gaan had weinig zin. Er zijn echter ook 2 andere (kortere) routes naar Amotsdalhytta om links om te gaan.

Gr. Joop
 
>Ik heb een MRS whisperlite en heb jaren op whitesprit gestookt
>(met de kerosinesproeikop). Ik kan het niet echt aanbevelen.
>Ik zou als ik jou was gewoon autobenzine kopen.

Hoi Linda,

Dank voor je advies/ervaring. Wanneer het niet anders kan, ga ik uiteraard op autobenzine over. Wanneer het enigszinds mogelijk is wil ik echter toch proberen om schonere brandstof te vinden. Al was het maar voor de uitdaging :)

De dragonfly is qua brander wel echt anders dan de whisperlite (is bijvoorbeeld echt gemaakt om goed in sudderstand te kunnen werken wat gezien mijn culinaire kwaliteiten <not> erg handig is) dus ik zal hem aan een eigen praktijktest onderwerpen om te zien of hij net zo slecht op terpentine werkt als de whisperlite.
 
>> Welk parcour heb jij gevolgd?
>
>Sander,
>
>Mijn route liep langs:
>
>Kongsvoll; Reinheim; Grovudalen, Grovudalenshytta,
>Raubergshytta, Reinsvassbu, Vike, Hoemsbu, Grovdalen,
>Andelsness.

Leuk! Ik ga nog eens puzzelen. 10 dagen heb ik niet, maar de Noorse uren-telling is op mij ook niet van toepassing, dus ik zal een wat kortere variant moeten plannen. Zo te zien heb je 1 rustdag ingebouwd.

Hoe ben jij op de borgefjell uitgekomen? Het is geen gebied dat in de DNT gids of in de gids van Jolanda Linschooten wordt beschreven terwijl je vast ergens inspiratie vandaan hebt gehaald.

Wanneer ga je die kant op? Het zou aardig zijn wanneer de eerst vertrekkende nog even kan terugmelden of hij op Gardemoen is geslaagd qua brandstof. Ikzelf vertrek in de eerste week van september.
 
Alcohol geeft maar weinig energie ten opzichte van fosiele brandstoffen.
Diesel levert al ongeveer 1,5x meer energie op voor het zelfde gewicht in bandstof.
Maar de meeste alles branders zouden wel moeten kunnen branden op bijvoorbeeld spiritus.

Er is echter een andere reden om het niet te doen:

Het materiaal van de afdichtringen van een bezine/gas brander kan niet tegen alcohol (en omgekeerd kunnen de afdichtringen van alcoholbranders niet tegen benzine).
Ze zijn wel hard aan het proberen om iets te maken dat tegen zowel alcohol en benzole kan, maar voor zover ik weet bestaat dit nog niet.

Jacco
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


> Zo te zien heb je 1 rustdag ingebouwd.

Nee, ik heb gewoon de route in 10 stukjes geknipt zoals het uitkwam.

>Hoe ben jij op de borgefjell uitgekomen?

Vorig jaar in Oslo de serie "Fjellnorge" (Lauritzen/Ryvarden) gekocht. Behalve een algemeen deel met veel info over flora/fauna en kamperen staan er een groot aantal wandelgebieden in beschreven. Waaronder de Borgefjell als 1 van de meest ongerepte gebieden.

>Wanneer ga je die kant op? Het zou aardig zijn wanneer de
>eerst vertrekkende nog even kan terugmelden of hij op
>Gardemoen is geslaagd qua brandstof. Ikzelf vertrek in de
>eerste week van september.

Dan ben ik net terug, ga 9 aug voor 2 weken. Omdat de Borgefjell een tamelijk verlaten gebied is, zonder routes en voorzieningen, heb ik mijn trip in de Noorse vakantie gepland. Druk zal het niet zijn, maar zo nu en dan iemand tegenkomen is toch ook leuk.

Probleem met het vullen van de fles aan de pomp is dat het eigenlijk niet mag, dus doet men moeilijk, dan toch maar op en neer naar Oslo.

gr. Joop
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan