Whisperlite slang muurvast


Hallo allemaal.
Ik heb de MSR Whisperlite International. Toen ik een keer de regelklep gebruikte om de brander te dimmen werd de vlam geel en ging het vuur uit. Te veel gedimd dus...:)
Maar sinds deze actie krijg ik de brander niet meer aan de gang! De benzine komt niet meer uit de gaspit.
Wat heb ik al gedaan?
De schudnaald 'uit elkaar gehaald' en schoon gemaakt. Rammelt nu perfect.
Maar de kabel krijg ik niet uit de slang. Niet met de tool, niet met een tangetje en ook niet na inweken met de pump cup oil die bij de set zat. De slang beweegt zo'n 5mm heen en weer en lijkt mechanisch vast te zitten. Wanneer mijn man de kabel beweegt, komt hij iets verder er uit en zien we aan het andere uiteinde de generatorbuis bewegen, die kronkel. Alsof de kabel er van binnen aan vastzit.

Ik heb meerdere youtube filmpjes bekeken maar daar word ik niet wijzer van.
Iemand die dit probleem herkent?
Zonder brander kook ik op houtvuur hier in de jungle. Ook leuk maar toch... :)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

vreemd, de binnen kabel bij mijn branders zijn niet voorzien van een verdikking oid. geen idee wat je lokale middelen zijn maar ik zou de benzine leiding doorblazen met remmenreiniger. klinkt toch echt alsof de boel heel erg vastgekoekt zit. evt sonisch reinigen als dat een optie is.

Bas
 
Hoi Bas, ik ga zo googlen wat sonisch reinigen is! Klinkt als iets met geluidstrillingen.
Er zijn hier best veel autogarages en werkplaatsen. Dat doorblazen is te proberen, men houdt hier wel van 'effe wat anders' en de lokale mensen zijn erg behulpzaam.
 
hmm zeker geen busje WD40 binnen handbereik? Inspuiten, in laten werken en dan met de tool eruit trekken dat werkt meestal vrij goed. WD40 is wat dunner dan de cup pump oil.

Succes ermee!

Mvg,

Niels
 
en als je petroleum hebt, dat kan mogelijk ook wat los maken en oplossen.
Maar als ik het zo lees lijkt het of er iets erg goed vast zit en al lang niet schoon is gemaakt of je hebt vervuilde brandstof gebruikt. Dan is de slang-deel te vervangen het verstandigst.
 
Update: ik heb de brander maar een week of 3 gebruikt, het probleem begon na dat mislukte 'dimmen' vd vlam. Ongelode benzine heb ik gebruikt.

Ben er mee naar een garage gegaan. Hun mening: de slang kan er niet uit, lijkt vastgelast. Als je aan de slang trekt, beweegt de bocht vh koper aan het andere uiteinde.

Natuurlijk hebben ze het geprobeerd met WD40+ inwerken.
Ze hebben de schudnaald en houder daarvan helemaal schoon gemaakt (hij was al met het blote oog te zien).
De pomp lijkt het ook te doen. Als ik de slang loskoppel drupt er een heel klein beetje benzine uit. Als ik de fles open draai is die duidelijk onder druk!

Dus: productiefout?
Ik ga MSR mailen

Groet Dhara
 
Je hebt het volgens deze werkwijze gedaan?

Ongelode benzine is zeer vervuilend. De slang zit dus waarschijnlijk aangekoekt vast. Hebben ze de WD40 er ook via de naald-kant ingespoten? Blijf proberen de kabel eruit te trekken. Hoe langer de WD40 erin zit, hoe meer dit het vuil kan los"weken".

Je kan beter coleman fuel of wasbenzine gebruiken. Dat is een stuk schoner. Vervang ook meteen het brandstoffilter.
 
Tja, WD40 is een merk waterverdrijver. Vaak werkt dit wel om iets los te weken maar met een petrochemische vervuiling ga je dat niet voor elkaar krijgen. Remmenreiniger is juist bedoelt om dit soort veruiling los te weken, en met kruipolie wil dat ook wel lukken.

Ik ben benieuwd wat er exact naar bovenkomt als oorzaak van het vastlopen.

Zelf stook ik ook wel eens euro 95 maar liever inderdaad een schonere brandstof. En dan nog maak ik deze regelmatig schoon.

Bas


-WD-40 is een merknaam van een wereldwijd verkrijgbare waterverdrijvende spray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company-
 
Maar mensen, het is toch een benzínebrander?! Die moet roch werken met benzine of ben kk nou gek?
Alle andere brandstoffen heb ik nog niet gevonden hier, wasbenzine nog niet iig.
Ik moet zeggen dat dit nogal tegenvalt.
 
Hi Dhara,

tja, dat is een beetje verwarrend. Maar de "benzine branders" werken het best op schone brandstof. White gas dus, of Kerosene en met een beetje extra onderhoud ook op ongelode benzine voor de auto. Echter zit er tegenwoordig enorm veel exra in deze auto brandstof (additieven) waardoor de aanvoerleiding, de verstuiver en de generator veel makkelijker vollopen. Bij een coleman F1 bijvoorbeeld is het bekent dat je de genrator redelijk vlot moet vervangen als je hier wat anders dan white gas in stookt. Ook de Whisperlite heeft meer onderhoud en zorg nodig bij het branden op auto benzine. Als wij zelf zonder brandstof zitten en bijtanken met e5 dan haal ik de boel eens in de twee a drie dagen uitelkaar. en dan nog kun je de brander niet zo fijn afstellen als met whitegas. Ik gooi de brander meestal gewoon maar op fullpower en zorg voor genoeg druk zodat de boel niet vol prut.

Vanuit de website en de handleiding haal ik het onderstaande naar boven:

Multi-Fuel Performance: Burns white gas, kerosene, and unleaded auto fuel.

FUEL INFORMATIONThe WhisperLite™ only burns White Gas.Use MSR® SuperFuel™ (White Gas) for optimal performance. It is the highest quality fuel available for your stove. Do not use leaded fuels. Use the fuels chart below to help you find White Gas when traveling internationally.Visit www.msrgear.com for more information on international fuel names and safe stove transportation.USA/UK/ CanadaGermany/SwitzerlandJapanFranceNetherlandsSpainWhite Gas, NaphthaKocherbenzin, ReinbenzinWhite GasPétrole à brûler, Essence CWasbenzineBencina blanca
 
Ik raad je aan een nieuw tussenstuk aan te schaffen om vervolg problemen te voorkomen.
Als je de brander weer op gang hebt het volgende.
Ik gebruik geen autobenzine, alleen schone wasbenzine, colemanbenzine of aspen. (Dit zijn schone brandstoffen die geen residu achterlaten)
Het is namelijk zo dat gewone benzine troep en of bezinksel bevat die branders vervuilen. In het ergste geval gebruik je brandstof die je hebt en na afloop altijd alles uitspoelen met een van de drie (bovenste) brandstoffen en dan de brander aansteken en laten schoonbranden.
Op deze manier blijft je brander altijd goed werken.

Coleman benzine bevat iets, dat de brander schoonmaakt. Dat zeggen ze tenminste. Als je deze brandstof gebruikt zal je niet snel een probleem met de brander hebben. Dus dat is de prijs van deze brandstof wel waard.
 
Dank jullie wel voor alle tips en adviezen. Het klinkt alsof Project Benzinebrander een vroege dood sterft. Het is maar de vraag of ik dit probleem hier op het platteland van colombia opgelost krijg. Grote kans dat ik de brander binnenkort mee terug geef naar NL.. Veiligheid voorop lijkt me.
 
Je kunt ook een van deze adressen proberen:

 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan