Zelf repen maken


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Hoi,

Wil binnenkort eens proberen zelf repen te maken. Er zijn genoeg recepten te vinden op internet, waaronder: http://www.hiking-site.nl/verzorging_voeding_recepten.php gewoon via google gevonden :)

Het basisrecept voor een mueslireep:
75 g boter, 2 el stroop/honing, 75 g rietsuiker, 150 g havermout.
Boter smelten, suiker en havermout er doorroeren, In een vorm en 20min. afbakken op 180 gr. C.

Dit recept kan je eindeloos varieren met toevoegingen (chocolade, gedroogde vruchten enz).

Zijn er mensen die andere recepten of nuttige info hebben?

grtz
Henk
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Als je een beetje stevig en plakkerig mengsel maakt, kun je dat gewoon op de bakplaat uitrollen en na het bakken in stukken breken of snijden. Dan heb je geen vorm nodig.

Saskia
 
Misschien is het een goed idee om de rietsuiker te vervangen door druivensuiker. De opname hiervan door het lichaam is een stuk sneller en de smaak is wat minder zoet.
 
Als je toevallig een grote hoeveelheid goeie kwaliteit gedroogd vlees hebt liggen (jerky zonder alle toevoegingen die volgens mij in alle store bought jerky zit die je in NL kan krijgen, of goeie biltong) kan je proberen pemmican te maken. Zou je kunnen zien als een mueslireep alleen dan met vlees ipv muesli...

Ik heb ook wel eens met cocos vet en gedroogde vruchten wat lekkere
snacks gemaakt. Zo'n hard blok vet voorzichtig smelten en dan gewoon het een en ander aan gedroogd fruit erin gooien.
 
mm, vlees met stroop klinkt niet lekker, vraagt er bijna om om te proberen :) Tis alleen dat ik geen gedroogd vlees heb, en ook tijdens een tocht niet zo'n behoefte aan heb.

De tip met kokosvet klinkt goed! Eens kijken waar je dat kan kopen (iig de Tuinen), het schijnt ook erg gezond te zijn.

grtz
Henk
 
Henk,

Santen (kokosvet) verkopen ze in de indische toko, maar ook gewoon bij Albert Heijn.

Marla
 
In die link het eerste recept klinkt ook prima: "Recept van de energie-balken aan gedroogde vruchten" prima vertaling toch? :)

Ivo, had jij het recept van je toerbrood al eens gepost?

grtz
Henk
 
Dit schijnt hier ook lekker te zijn: http://dzjow.hiking-info.net/192.html

Zelf hebben we ook al energierepen gemaakt als tussendoortjes, erg lekker (recept moet ik bij mijn man opvragen). Enige probleem is dat ze in combinatie met toerbrood 's middags en cruesli 's morgens mijn spijsvertering in de war sturen. Zoveel granen eet ik namelijk thuis nooit. We zijn dus op zoek naar een licht verteerbare versie...
 
Tja, dat is natuurlijk persoonlijk, maar als er mensen zijn die wel van vlees houden tijdens het wandelen (lekker stukje worst, heerlijk toch!) zouden die zeker over pemmican na kunnen denken. Als je het goed opslaat is het heel erg lang houdbaar.

Je kunt het ook toevoegen aan maaltijden om ze wat substantieeler te maken, net als gewoon gedroogd vlees natuurlijk.
 
Allemaal alvast bedankt voor de reacties. Ik ga de diverse suggesties de komende tijd uitproberen.

De recepten van Frank's repen staan overigens ook hierbij: http://www.hiking-site.nl/verzorging_voeding_recepten.php
Het toerbrood van Ivo is eigenlijk "gewoon" brood met weinig gist en zo weinig mogelijk vocht. Als je broodverbeteraar gebruikt, blijft het ook langer vers.

Vorige week donderdag heb ik een aantal repen gemaakt, voor m'n trip afgelopen (lang) weekend. Ik heb eerst maar eens het basis recept geprobeerd, maar wel 5 verschillende mengsels gemaakt hiervan met telkens iets andere toevoegingen. Dit was precies voldoende om de bakschaal van m'n oven te vullen met een koek van ±1cm dik. Dit werden zo'n 20 repen.

Helaas bakte m'n oven wat sneller door de crisp-functie (voor pizza's ook de onderkant wordt dan goed meegebakken), dus de 15min. was ruim te veel. De bovenkant begon een beetje erg te walmen x( x( De volgende keer dus zeker 5 min. minder. Maar goed, een laag eraf schrapen en ze zijn prima te eten. Ik heb het idee dat ze iets meer voedingswaarde hebben dan een gekochte reep (of komt dat door het beetje extra koolstof? :)) Ik had per dag genoeg aan ±4 tot 6 repen + 1 pakje fruitkeks (ontbijt+lunch).

Volgende keer dus wat meer experimenteren met andere toevoegingen en ingredienten. Het is in ieder geval niet veel werk, en de hoeveelheden komen ook niet echt nauw. Voor herhaling vatbaar!

grtz
Henk
 
zelf repen gemaakt

hallo
ik heb gister zelf mueslirepen gemaakt volgens recept maar nu heb ik het probleem dat ze uit de oven kwamen dat ik ze niet goed kon snijden en een beetje uit elkaar vielen waar ligt het aan en hoe kan ik ze de volgende keer wel goed maken
alvast bedankt
groeten lizzy
 
Als ze net uit de oven komen zijn ze nog zacht, en goed te snijden. Na afkoelen vallen ze als het goed is niet meer uit elkaar.

Anders gewoon wat varieren met de ingredienten, meer/minder plakmiddel als stroop of honing erin bijvoorbeeld.

grtz
Henk
 
.....en de hoeveelheden komen ook niet echt nauw.....

Da's het leuke van dit soort repen, je kan er in doen wat je nog hebt of wat je lekker vind. Muesli en/of studentenhaver is een makkelijke basis. 'K heb ook wel wat geexpirimenteerd met chocolade er door, maar dat heeft nog niet tot byzondere suc-6666666 geleid
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan