Ronnie Rokebrand: Nepal (Elmar Reishandboek)
ISBN: 9038910436
280 pagina's

Nepal (Elmar Reishandboek)
Ronnie Rokebrand

Nepal: elke (berg)wandelaar heeft er al eens over gedroomd om dit land te bezoeken en te wandelen over hoge bergpassen met uitzicht op de hoogste toppen van de wereld. Bij mij is het neit anders en ik hoop dan ook nog eens de Everest van dichtbij te mogen zien (niet beklimmen, alleen zien is genoeg). Dit reishandboek van Elmar kan dan een handig hulpmiddel zijn. Niet alleen voor die speciale Everest, maar juist ook voor alle andere dingen die belangrijk zijn om te weten voordat je een land als Nepal als bestemming kiest.

Er wordt in de gids veel verteld over de cultuur, het landschap, de mensen en de geschiedenis en godsdienst. Daar zou al een dik boek mee gevuld kunnen worden en daarom wordt er slechts vluchtig gekeken naar bijvoorbeeld het hindoïsme, het boedisme, de democratisering en de bevolking. Voor de mensen die meer willen weten wordt er verwezen naar diverse boeken die dieper ingaan op deze onderwerpen.

Voor hikers zijn vooral de hoofdstukken 3 en 4 interessant: 3 over plaatsen en bezienswaardigheden, 4 over trektochten in Nepal. En juist dat laatste hoofdstuk is jammergenoeg vrij kort. Kan ook niet anders omdat het boek een reishandboek is en dus bedoeld voor iedereen die naar en in Nepal wil reizen. En niet alleen de actieve hikers. Uiteraard is ook de praktische informatie van het tweede hoofdstuk handig, vooral de informatie over de zaken waar je aan moet denken tijdens de voorbereiding.

Over het algemeen leest dit reishandboek lekker weg. Hier en daar worden de beschrijvingen wat droog door de vele informatie die in korte tijd wordt verteld, maar dat kan waarschijnlijk ook niet anders bij een land als Nepal. Zoals te verwachten zijn de foto's bijzonder mooi, maar jammergenoeg meestal in zwart/wit (iets dat overigens de prijs van het handboek ten goede komt). Kortom: een goed boek voor mensen die hun tocht goed willen voorbereiden en daarbij ook andere feiten dan alleen route-informatie en klimaat willen weten.

Ronnie Rokebrand schreef bijzonder veel boeken over reizen in verschillende landen. Dat is ook niet vreemd, want als directeur van de grote reisportal Elmarreizen.nl komt hij overal op de wereld. Of zou hij juist op basis van ervaringen opgedaan tijdens zijn reizen gekomen zijn tot de bouw van Elmarreizen.nl? Hoe dan ook, zijn boeken beslaan nagenoeg alle uithoeken van de wereld. Niet alleen als echte reisgidsen, maar ook virtuele reisgidsen zoals zijn webgids reizen die eerder bij Elmar verscheen.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Nepal (Elmar Reishandboek)' van Ronnie Rokebrand.

Marokko (Elmar Actief) (Daniela Schetar en Friedrich Köthe)
Wereldreisgids Thailand (Renate Loose)