Home » Thema-artikelen » 90 jaar La Sportiva - 90 jaar innovatie en passie voor de bergsport
90 jaar La Sportiva
90 jaar innovatie en passie voor de bergsport
1928
Narciso Delladio is de grondlegger van wat we vandaag de dag kennen als het merk "La Sportiva". In 1928 maakte hij in zijn kleine werkplaats de eerste leren bergschoenen. Delladio, geboren en getogen in de kleine gemeente Tesero, gebruikte zijn kennis en vakmanschap om een stevige schoen te maken die niet alleen geschikt was als werkschoen, maar ook voldoende comfortabel was om mee te wandelen in de nabijgelegen bergen. Met deze schoen warden letterlijk de eerste stappen van "Calzoleria Sportiva" gezet in het hart van de schitterende Val di Fiemme.
40-er jaren
Narciso bleef zijn schoenen verbeteren en gebruikte het achterland van zijn werkplaats als oefenterrein voor zijn bergschoenen. Om het aan en uittrekken aantrekkelijker te maken ontwikkelde hij met smalle riempjes een innovatief systeem dat vele jaren als referentiepunt zijn gelden op het gebied van patenten voor vetersystemen.
50-er en 60-er jaren
De komst van zijn zoon Francesco in het bedrijf was tevens een aanzet tot modernisering. Een nieuwe werkplaats werd gebouwd aan de rand van Tesero. Moderner en voor die tijd behoorlijk geavanceerd. Daarmee werd het bedrijf een echt familiebedrijf met inmiddels de tweede generatie Delladios aan het roer. De modernisering van de werkplaats maakte het tevens mogelijk om meer te doen aan research en development. Dat resulteerde in de eerste leren skischoenen voor de bergsportmarkt. Een markt die van zichzelf ook steeds moderner en technischer werd.
Ook werd besloten om de naam van het bedrijf en het merk te moderniseren. Aan het eind van de 60-er jaren werd zo de merknaam "La Sportiva" geboren, welke al snel landelijke bekendheid verwierf met zijn moderne skischoenen.
70-er jaren
Het bleef niet bij twee generaties, want in de 70-er jaren traden ook de kleinkinderen van Narciso Delladio toe tot het bedrijf. Zij brachten een nieuwe kijk op dingen met zich mee en legden zich al snel toe op de ontwikkeling van schoenen die speciaal voor het klimmen waren bedoeld. Hun gedachten over klimschoenen waren revolutionair voor die tijd, want in plaats van groot en zwaar kozen zij juist voor licht van gewicht, zacht en soepel. Daarmee liepen zij ver vooruit op de rest van de markt en verwierf het merk nog meer faam.
Tegelijkertijd werden de bergwandelschoenen verder ontwikkelen en kwam "La Sportiva" met de eerste bergwandelschoenen op de markt waarvan de bovenzijde was gemaakt uit één geheel.
80-er jaren
De kennis en het vakmanschap van de familie Delladio verwierf steeds meer bekendheid. Terwijl de klimsport steeds volwassener werd, groeide ook het bedrijf sterk mee met de sport. Vanuit de hele wereld werden de schoenen inmiddels besteld en van de Dolomieten tot in de Yosemite kwam je het merk tegen aan de voeten van de beste klimmers.
De schoenen van "La Sportiva" waren dan ook gemakkelijk te herkennen aan hun opvallende felle kleuren. De geel/paarse Mariacher werd legendarisch en vormde een omslag in de klimwereld als het gaat om klimschoenen.
90-er jaren
De groei van het bedrijf zette door en in 1996 werd dan ook besloten om het hoofdkantoor te verplaatsen naar Ziano di Fiemme. Deze gemeente ligt net als Tesero nabij Trento en biedt perfecte mogelijkheden om de producten direct in het achterland van de fabriek uit te testen.
Uit die testen kwam onder andere naar voren dat het vetersysteem nog verder verbeterd kon worden en dat leidde tot de Mythos, een klimschoen die zijn naam absoluut eer aan doet. Een complete generatie klimmers omarmde deze schoen met diens innovatieve vetersysteem.
Tegelijkertijd werd voor bergwandelaars iets nieuws bedacht om hun voeten nog beter te beschermen tijdens het lopen op ruw terrein: een stevige rubberen rand, zoals deze werd toegepast op de Nepal Top, bood bescherming en tegelijkertijd stabiliteit.
Eeuwwisseling
"La Sportiva" besloot echter de opgedane kennis te gebruiken om ook andere markten te verkennen. Voorzichtig werd een begin gemaakt om naast schoenen ook kleding te gaan produceren voor de buitensportmarkt. Er werden specifieke collecties ontworpen voor toerskiën, de klimsport en trailrunning. Een ware omslag voor het bedrijf: van schoenmaker naar compleet outdoormerk.
Heden
De uitbreiding naar meer markten heeft het merk geen windeieren gelegd. Inmiddels telt het bedrijf méér dan 300 werknemers die samen goed zijn voor een jaarlijkse omzet van ruim 100 miljoen euro. Eind 2018 zal opnieuw een nieuwe fabriek in gebruik worden genomen. Dankzij de 15.000 vierkante meters heft het bedrijf alle ruimte om nog verder uit te breiden en de doelstelling is dan ook om de productie van onder andere hooggebergte schoenen en klimschoenen te verdubbelen.
De vierde generatie van de familie Delladio staat inmiddels in de startblokken om de innovatie en passie waarmee Narciso Delladio destijds in 1928 is begonnen succesvol voort te zetten.