Home » Thema-artikelen » Tips voor het trainen van de vierdaagse

Tips voor het trainen van de vierdaagse

Ieder jaar in juli is het weer zover. Tienduizenden mensen trekken hun wandelschoenen aan en gaat van start met de Nijmeegse vierdaagse. Wist je dat deze traditie is begonnen in 1909 en je kunt kiezen uit het lopen van de 30, 40 of 50 kilometer per dag? Omdat het lopen van een vierdaagse natuurlijk voor velen niet een vanzelfsprekendheid is, is het belangrijk om je hier goed op voor te bereiden. Niet alleen het trainen zelf, maar ook de juiste wandelschoenen spelen hierin een essentiŽle rol. Daarom hebben we in dit artikel een aantal handige tips voor je, die je kunnen helpen bij het trainen en dus ook verdere voorbereiding van deze wandeltocht.

Tips voor het trainen van de vierdaagse

Zorg voor het juiste trainingsschema

Wanneer je voornemens bent om de vierdaagse te gaan lopen, dan is een goede voorbereiding natuurlijk essentieel. Aangezien je straks 4 dagen lang iedere dag 30, 40 of 50 kilometer moet wandelen, is een trainingsschema dus essentieel. Gemiddeld genomen is het vaak aan te raden om op zo'n 20 weken voor de start van de vierdaagse te beginnen met trainen. Dit kun je via verschillende schema's doen, die je gemakkelijk online kunt vinden.

De juiste wandelschoenen

Je zit er natuurlijk niet op te wachten dat je ergens op de 2e dag al moet afhaken omdat je last hebt van blaren en zere voeten. De juiste wandelschoenen zijn daarom van essentieel belang. Waar je tegenwoordig alles online kunt vergelijken en kunt bestellen, zoals bijvoorbeeld een sim only of een abonnement voor telefoon en internet, is dit met wandelschoenen niet aan te raden. Je doet er daarom dus ook goed aan om naar een speciaalzaak te gaan, zodat je ze kunnen helpen bij het passen en uitzoeken van de juiste schoenen. Te groot is namelijk niet verstandig en ook de klein mag absoluut niet. Omdat je er flink wat kilometers op moet kunnen lopen, moet je dit zeker niet onderschatten.

Draag ook een rugzak

Op het moment dat je begint met trainen, is het ook aan te raden om direct een rugzak te dragen. Dit zorgt er namelijk voor dat je hier vast aan kunt wennen. Want tijdens de vierdaagse zelf draag je logischerwijs natuurlijk ook een rugtas met eten en drinken voor onderweg. Wanneer je dit ook al tijdens het oefenen doet, kun je voor jezelf bepalen wat je prettig vindt en hoef je niet bang te zijn dat je er straks tijdens het wandelen last van krijgt.

Verschillende paden bewandelen

Tijdens het lopen van de vierdaagse zul je niet alleen maar op verharde wegen lopen. Des te belangrijker dus om ook tijdens het oefenen alvast een keer op een onverharde weg te gaan lopen, zodat je zeker weet dat je ook hier aan kunt wennen. Zo loop je namelijk op de 3e dag over de Zevenheuvelenweg. Als je de hele Zevenheuvelenweg afloopt, vanaf Berg en Dal tot Groesbeek, kom je over zes heuvels. Houd er rekening mee dat je dus heuvel op en heuvel af loopt.