Richard Plugge: De 25 mooiste beklimmingen (In het spoor van de profs)
ISBN: 9789043909884
173 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Tirion

De 25 mooiste beklimmingen (In het spoor van de profs)
Richard Plugge

Over het algemeen zijn de kenners het over eens dat de beslissende etappes in de Tour, de Giro of de Vuelta vaak in de bergen plaatsvinden. Veel beklimmingen hebben dan ook een bijzondere aantrekkingskracht op fietsliefhebbers, niet alleen als publiek tijdens een van de vele rondes, maar zeker ook om zelf eens te proberen een coll te bedwingen. In dit boek neemt Richard Plugge je mee naar 25 van die beroemde beklimmingen, waar menig wielerprofessional de man met de hamer is tegengekomen.

Plugge heeft voor de manier van beschrijven een bijzondere aanpak gekozen. Het boek is immers geen droge opsomming geworden van 25 bergen die per fiets bedwongen kunnen worden, maar het persoonlijk verhaal van 25 (ex)wielrenners die een band hebben met juist die ene van de 25 besproken beklimmingen. Daardoor kun je als lezer de pijn voelen die renner in zijn benen voelt op het moment dat hij tegen het stijgende hellingspercentage vecht, maar tegelijkertijd ook de triomf mee beleven als de top eenmaal is gehaald en er begonnen kan worden aan een lange afdaling. De beschrijvingen van de beklimmingen zijn daardoor erg levendig geworden en ook als niet-fietser zul je behoorlijk meeleven tijdens het lezen.

Voor hen die wťl van fietsen houden is er per beklimming een keur aan praktische informatie, beginnend met een stukje historie over de beklimming zelf. Belangrijke fietsmomenten uit het verleden komen langs en de mensen die de Tour of andere grote rondes volgen kunnen zich de meesten waarschijnlijk nog goed herinneren. Vervolgens laat Plugge een bekende (ex)renner aan het woord die een speciale band heeft met de betreffende beklimming. Waarom juist die beklimming en wat is er zo bijzonder aan? Een omschrijving van de beklimming zelf is wat volgt, met daarna een routebeschrijving om exact te weten hoe je bij het beginpunt van de beklimming kunt komen. En natuurlijk ontbreken de belangrijkste cijfers (lengte, stijgingspercentages (gemiddeld, maximaal en minimaal), hoogte en hoogteverschil) niet, evenmin als een overzichtelijk hoogteprofiel van de route.

Voor de liefhebbers (of de meereizende niet-fietsers) is er verder nog een stukje met toeristische informatie met betrekking tot de omgeving van de beklimming, zodat je bijvoorbeeld ook direct weet waar je lekker kunt eten of goed kunt overnachten. Je wilt als fietser immers helemaal fit aan de start verschijnen als je zelf Ďin het spoor van de profsí de beklimming gaat maken.

Over Uitgeverij Tirion
Tirion Uitgevers in Baarn is een succesvolle uitgeverij in de non-fictie markt. De uitgeverij is ontstaan uit een samenvoeging van diverse uitgeverijen: Tirion Uitgevers, Bosch & Keuning, Cantecleer en La RiviŤre Creatief. De uitgeverij richt zich met een aantal specifieke fondsen, te weten culinair, natuur, hobby, sport en actuele titels, op een uitgebreid publiek. Bekende auteurs van de uitgeverij zijn: Daphne Deckers, Martin Gaus, Paul Fagel, Thea van Mierlo en Gordon Ramsay.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'De 25 mooiste beklimmingen (In het spoor van de profs)' van Richard Plugge.

Op pad met rugzak en tent (Sjef van de Poel)
Van hier naar nergens met Lonely Planet (Don George (red.))