Elise van Vliet: Wereldwijzer Lanzarote
ISBN: 9038917015
175 pagina's

Wereldwijzer Lanzarote
Elise van Vliet

Met de Wereldwijzer Lanzarote bewijst auteur Elise van Vliet behoorlijk wat vakantiegangers een dienst. Deze gids is namelijk zeer compleet en geeft veel achtergrondinformatie die toeristen vaak ontgaan als ze op vakantie gaan naar dit Canarische Eiland. Na het lezen van de gids zal de bezoeker van het eiland echter een veel beter inzicht hebben in de cultuur en de mensen en daarmee de vakantie ook veel intensiever kunnen beleven.

Lanzarote is een vulkanisch eiland en daarmee behoorlijk anders dan de andere Canarische eilanden. Daar waar bijvoorbeeld Gran Canaria en Tenerife in bijna alle seizoenen zijn vergeven van massaís toeristen, daar kun je op Lanzarote nog rustig over het zwarte of witte strand wandelen zonder over de handdoeken te struikelen. En dat die rust de aantrekkingskracht van het eiland vormt heeft Van Vliet goed begrepen. Ze beschrijft in de gids namelijk veel bezienswaardigheden waar je als toerist niet direct aan zou denken.

Kleine kustplaatsen, traditionele markten, vulkanische natuurparken en zwarte stranden: ze komen allemaal aan bod in de lange A tot Z lijst die in de gids is opgenomen. Ruimschoots geholpen door kleurenfotoís en handige plattegronden van de dorpen kan de bezoeker van Lanzarote zich zo makkelijk een weg vinden op het eiland. Zeker de praktisch informatie en tips die aparte blokken zijn opgenomen bieden net dat beetje extra.

Voor de toerist die echt goed voorbereid op vakantie wil gaan is er achterin het boek een lijst opgenomen met boeken die verder nog gelezen kunnen worden. Hierbij natuurlijk aandacht voor boeken over Cťsar Manrique (de belangrijkste kunstenaar van Lanzarote), maar ook zaken als flora en fauna, wandelen en reisliteratuur. Bovendien staan er twee boeken genoemd voor kinderen, zodat zij al lezend alvast kunnen wegdromen over het eiland tijdens de lange vlucht naar het eiland.

Deze Wereldwijzer Lanzarote leest prettig, is overzichtelijk en compleet. Precies wat je van een reisgids mag verwachten.

GeÔnspireerd door haar opa, die lang geleden onderwijzer was in Nederlands-IndiŽ, schreef ze al op de basisschool een werkstuk over AziŽ. Het continent bleef trekken. In haar studententijd maakte ze de lange reis waar ze altijd van droomde, door landen van Zuid- en Zuidoost-AziŽ. Daarna was ze Ďverkochtí: reizen en andere culturen werden een passie. Elise van Vliet (1962) ging nog vaker op reis, woonde een tijdje in Bangkok, was reisbegeleider van avontuurlijke rondreizen en werkte als AziŽ-specialist op het kantoor van een reisorganisatie. Omdat de reiskriebels regelmatig de overhand krijgen combineert ze nu het nuttige met het aangename en schrijft reizen, waaronder reisgidsen voor Uitgeverij Elmar. Eerder verschenen van haar hand reisgidsen over Birma, Denemarken, de Malediven, Bonaire, Aruba en Mauritius.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 10.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Wereldwijzer Lanzarote' van Elise van Vliet.

In het spoor van Hemingway (Michael Palin)