Bill Birkett: Complete Lakeland Fells
ISBN: 0007136293
Uitgeverij: HarperCollins Publishers

Complete Lakeland Fells
Bill Birkett

Het Lake District is een gebied voor de echte liefhebber van (berg)wandelen. Het gebied strekt zich vele kilometers uit, is voorzien van een enorme hoeveelheid routes en biedt de wandelaar telkens weer nieuwe schitterende uitzichten tijdens het wandelen. geen wonder dus dat er elk jaar weer vele duizenden mensen deze streek bezoeken, op zoek naar rust en natuur. Maar wat dan juist weer wel verwonderlijk is, is het feit dat er nauwelijks goede wandelgidsen voor het gebied zijn te krijgen. Althans: niet zo super-uitgebreid als deze gids.

Het is zeer uitgebreide gids met alle informatie die belangrijk is voor de wandelaar die op zoek is naar mooie routes. In totaal zijn er 129 routes opgenomen in het boek, allen duidelijk omschreven en beschreven. Het zijn namelijk geen droge opsommingen van hoe je moet lopen, maar bij elke route kun je allerlei extra informatie lezen over de omgeving en het verhaal erachter. Daarnaast wordt er telkens in een apart blok beknopt een overzicht gegeven van de 'technische gegevens', zoals startpunt, benodigde kaarten, afstand, tijdsduur, moeilijkheid, etc. Ook staat er van te voren duidelijk vermeld welke toppen je zoal passeert en hoe hoog deze zijn.

Ook voor de liefhebbers van exacte gegegevens over deze streek biedt het boek uitkomst. Achterin is een lange index opgenomen van de berg- en heuveltoppen die er zijn, inclusief hoogte en geografische coördinaten, inclusief een verwijzing naar de pagina waar de betreffende top wordt besproken in een route. Samen met de schitterende foto's en de overzichtkaarten dus prima voor de mensen die het het Lake District eens willen bezoeken.

Als er al een nadeel aan dit boek kleeft, dan is het wellicht het formaat: het is namelijk zo groot dat het zeker niet mee kan in de rugzak en dus is het noodzakelijk om thuis al kopieën te maken van de pagina's die je denkt nodig te hebben.

Bill Birkett is een allround mens. Naast zijn vak als schrijver en fotograaf geniet hij namelijk ook bekendheid als fervent klimmer. Hij is dan ook al over gehele wereld geweest tijdens verschillende expedities. Hij is lid van verschillende wandel-, schrijf- en klimverenigingen en schreef naast artikelen in onder andere the Great Outdoors en Climbers Magazine al bekende boeken als 'Classic walks in Great Britain' en het 'Hillwalker's manual'.

Over HarperCollins Publishers
HarperCollins Publishers is de op een na grootste uitgever van de UK. Het assortiment van deze uitgeverijg is bijzonder breed en de samenwerkingsverbanden met organisaties als 'The Ramblers' Association' en HARVEY maps hebben ervoor gezorgd dat ook hikers behoorlijk aan hun trekken komen bij deze uitgever. Er zijn dan ook inmiddels behoorlijk wat Ramblers' Guides verschenen.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Complete Lakeland Fells' van Bill Birkett.

Digital photography outdoors (James Martin)
Te voet naar Santiago de Compostella (De kustroute) (Paco Nadal)