Harry Muré: Het mysterie Jeanne Immink
ISBN: 9038914334
247 pagina's

Het mysterie Jeanne Immink
Harry Muré

Een wonderlijk boek over een wonderlijke vrouw! Dat is, denk ik, een goede beschrijving van dit boek van Harry Muré. Hij ploos met engelengeduld alle informatie na over deze Amsterdamse dame die haar tijd zo ver vooruit was dat velen haar niet eens kennen. En toch valt uit het boek op te maken dat ze waarschijnlijk zelfs de eerste bergsporter was die een aanzet gaf voor de huidige moderne klimgordel!

Het boek komt wat langzaam op gang, maar al na een paar hoofdstukken raak je steeds verder in de ban van Jeanne Immink: een Amsterdamse vrouw die via omzwervingen via Zuid-Afrika en India uiteindelijk in de Alpen en Dolomieten belandt. En daar komt ze pas echt los, want binnen mum van tijd toont haar welhaast bovennatuurlijke krachten en uithoudingsvermogen als het op klimmen aankomt. Ze doet samen met de diverse gidsen eerstbeklimmingen en traverses die ook nu nog tot verbaasde blikken uitnodigen. En deze verbaasde blikken waren er niet alleen door de moeilijkheidsgraad die zij toen al wist te klimmen, maar zeker ook de snelle tijden die zij met haar tochten neerzette. Tochten waar goed in vorm zijnde bergsporters nu nog 6 uur over zouden doen deed zij destijds al in slechts 4 of 5 uur. En dan niet aan de hand gehouden door een gids, maar puur op eigen kracht en karakter.

Tijdens het doorlezen van het boek krijg je steeds meer respect voor iemand de haar tijd ver vooruit was en die eigenlijk nooit echt de erkenning heeft gekregen die zij verdiende. Ok, ze heeft haareigen top in de Dolomieten, maar verder lijkt het alsof haar naam is gewist uit de geschiedenisboeken van de Nederlandse klimsport. En toch stond zij, samen met enkele andere vrouwen(!), aan de basis van wat tegenwoordig de NKBV is geworden.

Muré beschrijft haar leven op een onderhoudende manier en het boek leest (na de eerste hoofdstukken) lekker weg. Steeds meer wordt je als lezer meegesleurd in de 'manische behoeft om toppen te beklimmen' van de hoofdrolspeelster van het boek.

Liefhebbers van klimmen en buitensport zouden dit boek zeker moeten lezen, vooral ook omdat het zo mooi aangeeft hoe het er in vroeger dagen aan toe ging. Toen er nog geen haken, achtjes en 'luxe berghotels' waren.

Harry Muré (1938) is sportjournalist en gespecialiseerd in alpinisme. In zijn krant het Limburgs Dagblad en de bladen van de Geassocieerde Pers Diensten maakte hij de bergsport toegankelijk voor een breed publiek. Hij was ook de eerste verslaggever die de verrichtingen van de grote Nederlandse en buitenlandse klimmers (m/v) consequent volgde. Zelf besteeg Harry Muré zeshonderd bergen. Eén van die toppen heeft hem altijd bijzonder geboeid, de Cima Immink in de Dolomieten. Het is de enige Nederlandse berg op de wereld. ‘Wie gaat achter die naam schuil en hoe is hij op de landkaarten terechtgekomen?’ vroeg Harry zich af. Toen de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging in het tijdschrift Hoogtelijn dezelfde vraag opwierp, besloot hij het raadsel te ontsluieren. ‘Stukje bij beetje kwam een mysterieuze vrouw in beeld die zich tegen het einde van de negentiende eeuw aan alle gevestigde normen onttrok en er een merkwaardige levensstijl op nahield.’ Het betrof Jeanne Immink uit Amsterdam. Grootste probleem in Harry’s onderzoek was dat hij aanvankelijk twee Jeanne Imminks op het spoor was, een in Pretoria en een in de Alpen. ‘Het duurde een jaar voordat ik ontdekte dat het om één en dezelfde vrouw ging, maar daarmee had ik dan ook plotseling het verhaal over een avonturierster zoals er maar één in de honderd jaar geboren wordt.’ Bekijk ook zijn zeer goed verzorgde website www.harrymure.nl.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 8.00.
Er zijn 2 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Het mysterie Jeanne Immink' van Harry Muré.

Niemandsland (Frank van Zwol)